Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 6/2019 - juni 2019

Kommende begivenheder

  • Fredag d. 21. juni
    Geoscience sommerfest 2019
  • Fredag d. 28. juni
    Dimission
  • Fredag d. 23. august
    ST Summer Hangout

AU Translate

Hvis du har brug for hjælp til oversættelse fra dansk til engelsk, kan du med fordel bruge den nye og forbedrede version af AU Translate. AU Translate fungerer på samme måde som fx Google Translate, men er en sikker løsning, der er baseret på AU’s egne termbaser og oversættelseshukommelser, og som oversætter til et mere flydende engelsk.

Office 365

Alle postkasser skal flyttes til Office 365.

Processen vil foregå således:
1. 14 dage før flytningen modtager du den første mail. Mailen fortæller kort om, hvad der vil ske de næste par uger og oplyser datoen, for hvornår flytningen finder sted. Her vil der også være et link til bestilling af token.

2. 7 dage før flytningen følger en mail, som guider dig i at downloade app’en til totrinsbekræftelsen.

3. 2 dage før flytningen følger endnu en mail. Har du ikke etableret totrinsbekræftelsen, er det nu sidste chance for at gøre det. De, som har etableret totrinsbekræftelsen, oplyses om, at det er lige om lidt, at mail og kalender flyttes.

4. Når flytningen er gennemført, sendes en sidste mail til dig, hvor AU IT konstaterer, at du nu er flyttet. Hvis du læser mails på mobile enheder, skal der nu opsættes en ny mailkonto.
Det er vigtigt, at du følger de vejledninger, der fremgår af de mails, der fremsendes. Hvis du ikke følger vejledningerne, vil du være afskåret fra mails, når disse er flyttet i skyen.

Under hele flytningen står din lokale it-support til rådighed. Du kan se kontaktinformationer på din supportenhed her: https://medarbejdere.au.dk/administration/it/kontakt-it-support/

Indkøb

Efter besøg fra AU Indkøb er vi blevet opmærksomme på, at der ikke altid bliver købt ind i henhold til de indgåede indkøbsaftaler.

Da det kan være dyrt for instituttet ikke at benytte de indgåede aftaler, skal vi gøre vores bedste for at rette op på dette.

Her er en opsummering af nogle af de aftaler, der har størst betydning for Geoscience:

Taxakørsel:

I Storkøbenhavn og Østjylland har vi indgået en aftale med Dantaxi, der giver os hhv. 20% (Storkøbenhavn) og 10% (Østjylland) rabat.
Vi skal derfor bede alle, der kører med taxa i de 2 områder om at benytte Dantaxi.
Der kan betales med AU kreditkort, og får man en gæst, der skal køre taxa på instituttets regning, kan der hentes taxabilletter i sekretariatet til dette formål.

Hotel:
Ved overnatning på hotel i Danmark skal benyttes ét af de hoteller, der står på hotellisten. Listen findes på AUs hjemmeside under Hotelaftaler.
Hotelværelser i Danmark skal bookes ved direkte kontakt til hotellet. Der må ikke benyttes søgesider som hotels.com m.fl.
Man kan få hjælp til booking af hotelværelse i sekretariatet.

Flyrejser:
Alle flyrejser skal som udgangspunkt bookes gennem vores rejseagent CWT. Det gælder også rejser til gæster, der rejser på AUs regning.
Kan man finde en rejse billigere ved at gå direkte til et flyselskab (SAS, Norwegian m.fl.) er det tilladt at købe billetten her.
Det er ikke tilladt at købe rejsen gennem søgesider som travellink.dk, flybillet.dk el. lign., da det kan være svært at gennemskue, hvorvidt der bliver pålagt gebyrer, der i sidste ende kan gøre billetten dyrere end, hvis den var købt gennem CWT.
Ved tvivl - benyt CWT.
Man kan få hjælp til booking af flyrejser i sekretariatet.

e-handel:
AU Indkøb er i gang med at implementere e-handel i IndFak. Dette skulle gerne gøre det nemmere at overholde de indgåede aftaler på standardvarer og lette indkøbsprocessen.
Til august vil de første blive sendt på kursus i at benytte e-handelsmodulet. Det gælder i første omgang medarbejdere i sekretariatet, laboratorierne og værkstedet.
Herefter kan det drøftes, om andre har behov for at kunne e-handle.

Projekt-køb:
Større anskaffelser, som f.eks. maskiner og udstyr til specifikke projekter, kan som regel ikke købes ind på en aftale. I dette tilfælde skal det undersøges, om indkøbet skal sendes i udbud. AU Indkøb kan hjælpe med at afgøre, om et indkøb skal i udbud og være behjælpelige med at formulere en udbudstekst der sikrer, at vi får præcis det, vi har brug for til den bedste pris.
AU indkøb kontaktes på mail: udbud@au.dk

 

Oprydning i laboratorierne

Det ses desværre for ofte, at borde, stinkskabe og vaske efterlades beskidte i laboratorierne.

Benytter du laboratorierne, bedes du sørge for at rydde og og gøre rent efter dig.
Har du studerende, der benytter laboratorierne, er det dit ansvar, at de rydder op og gør rent efter sig.

Der efterlades prøver på gangene og forsøgsopstillinger i laboratorierne uden kontaktinformationer.
Korrekt opmærkning indeholder som minimum: fulde navn, tlf.nr. og/ eller e-mail-adresse samt dato for opstilling.

Er du i tvivl om, hvor du må efterlade prøver og opstillinger og hvordan disse skal mærkes, kontakt Charlotte +4527782809 | charlotte.rasmussen@geo.au.dk

Kunst fra Statenst Kunstfond

Fra midten af juni har Institut for Geoscience fået lov at låne følgende værker fra Statens Kunstfond:

Nye tidsskrifter fra biblioteket

  • Skoven (2019) Årg. 51, nr. 4
  • Skoven (2019) Årg. 51, nr. 5
  • Journal of Foraminiferal Research (2019) Vol. 49, nr. 2
  • Vejret (2019) Årg. 41, nr. 2
  • Economic Geology (2019) Vol. 114, nr. 2
  • Smithsonian Contributions to Paleobiology (2019) nr. 103
  • Bulletin of the Earthquake Research Institute, The University of Tokyo (2018) Vol. 93, Nr. 2-4
  • Bulletin of the Mizunami Fossil Museum (2019) nr. 45
  • Vand & Jord (2019) Årg. 26, nr. 2
  • Petrophysic (2019) Vol. 60, nr. 2

Tidsskrifterne står i reolen i frokoststuen

Nye bøger i Geoscience-samlingen

  • Wilke, C. O., 2019. Fundamentals of Data Visualization: A Primer on Making Informative and Compelling Figures. O’Reilly Media.
  • Sørensen, I., 2019. Ingeniørgeologi. Praxis

Bøgerne findes på biblioteket i Ny Munkegade

Ha' en dejlig sommer

ST-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
Mandag 9-12
Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
Onsdag 8.30-15.30
Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
Onsdag 8-15 og fredag 8-14
Louise Godt (på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
Torsdag 9-12 (pt. på barsel)
Pernille Grøne (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | pg@au.dk
Torsdag 9-12


Andre partnere:

Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
Charlotte Kahlen Steffensen, PhD-partner GSST | charlotte.steffensen@au.dk


Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter