Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 7/2019 - august 2019

Kommende begivenheder

  • Fredag d. 23. august
    ST Summer Hangout
  • Fredag d. 20. september
    Match-making Event
  • Fredag d. 1. november
    GEO Match 2019

Fordør åben 8.00-17.00

Det er blevet besluttet, at instituttets fordør skal være ulåst mellem kl. 8.00 og 17.00 på hverdage.

Nyt fra laboratoriet

Der er kapacitet til at tage opgaver ind i laboratoriet i 2019 og 2020. Har du store eller små opgaver, så kontakt Charlotte for at aftale nærmere.

Ingen må benytte laboratorier uden forudgående aftalt med Charlotte.

Den statslige kompetencefond

NYT OM DEN STATSLIGE KOMPETENCEFOND

Fra september 2019 kan alle ansatte på Aarhus Universitet søge om penge fra Den Statslige Kompetencefond til individuel kompetenceudvikling. Der åbnes for ansøgninger til de overenskomstmidler, der over de næste to år skal omsættes til kurser, efteruddannelse mv. for statens ansatte. Støtten skal være et supplement til øvrig kompetenceudvikling på arbejdspladsen.

I modsætning til tidligere skal man søge støtte direkte hos Den Statslige Kompetencefond og ikke via AU. Fonden administreres af Kompetencesekretariatet i samarbejde med de statslige overenskomstparter. Kriterier, beløbsgrænser og støttede aktiviteter varierer efter, hvilken overenskomst man er ansat under.

Ansøgningsprocedure
Man kan søge støtte fra den 4. september 2019 og de kommende to år via et digitalt ansøgningsskema. Der er ingen faste ansøgningsfrister, så man kan løbende søge fonden. Ansøgningerne skal godkendes af nærmeste budgetansvarlige leder. Når en medarbejder har ansøgt om støtte, bliver lederen automatisk anmodet om at godkende ansøgningen. Først derefter behandles ansøgningen. Når kompetenceudviklingsaktiviteten er gennemført, skal du som leder igen godkende og bekræfte, at forløbet er afsluttet og angive udgifter i forbindelse med aktiviteten.

Udbetaling af støtte
Fondens udbetaling af støtten vil altid ske efter, at kompetenceudviklingsaktiviteten er afholdt. Udgifter indtil da, skal afdelingen selv lægge ud for.

Yderligere oplysninger
Har du spørgsmål til Den Statslige Kompetencefond, kan du finde svar på Kompetencesekretariatets hjemmeside eller kontakte AU HR, Henrik Philipp Vestergaard på hpv@au.dk eller tlf. 26 28 23 61.

Institutbiler

Et nyt studieår starter, og der er allerede gang i bookingerne af institutbilerne.

Booking foregår i sekretariatet. Vær ude i god tid, da vi også låner bilerne ud til andre institutter.

HUSK at aflevere kvitteringer for tankning i sekretariatet samt at udfylde kørebogen, der ligger i handskerummet.

Se de opdaterede regler for brug af bilerne på medarbejdersiden under Institutbiler.

Work Environment Brochure

Der er blevet udarbejdet en brochure angående arbejdsmiljø på Geoscience.

Brochuren vil fremadrettet være en del af velkomstpakken til nye ansatte, og den nyeste udgave vil altid kunne findes på hjemmesiden:

http://geo.medarbejdere.au.dk/ansaettelsesforhold/arbejdsmiljoe/

Student/research group matchmaking event 2019

Dette års Matchmaking Event finder sted d. 20. september.

Sidste år var en stor succes på Geoscience, hvor de fleste studerende fra 3. og 4. årgang deltog for at få idéer til deres bachelor- og kandidatprojekter.

Tilmeldingslink: https://events.au.dk/Matchmaking2019/sign-up

Deadline for tilmelding er d. 1. september.

Plakatprint

Det er ikke længere muligt at få trykt plakater på institut for Geoscience.

I stedet henvises til:

Fællestrykkeriet, AU TRYK
Aarhus Universitet
Universitetsparken
Ole Worms Allé 4, Bygning 1163
8000 Aarhus C

Tlf.: 871 68287

trykkeri.au.dk

Opgaverne sendes som pdf-fil til trykkeri@au.dk sammen med en rekvisition.

Se hvordan du udfylder rekvisitionen.

Husk at opgive dit navn, projekt & aktivitet samt Geosciences EAN-nummer: 5798000420014 og stedkode: 2402 

Samtykkeerklæring

Alle, der skal afholde kurser eller på ekskursioner opfordres til at tage billeder, der kan bruges til rekruttering af nye studerende på vores forskellige platforme.

Grundet GDPR-lovgivningen er vi nu tvunget til at få tilladelse fra alle ansatte og studerende til at benytte billeder af dem på hjemmeside, facebook, i nyhedsbreve mv.

I sekretariatet kan hentes samtykkeerklæringer, som deltagerne på kurser og ekskursioner kan udfylde, så vi overholder lovgivningen.

MUS

HR IT har opgraderet MUS-modulet, så det fremover er optimeret til Chrome-browseren.

Der har været problemer med Internet Explorer, bl.a. med at teksterne i skemaerne ”løber” ud over tekstrammerne.

Fremover vil det være bedst at bruge Chrome.

Nomad

Mac-computere har haft den udfordring at den ikke altid synkroniserede password mellem Mac og domæne. Så nu har AU IT installeret NoMAD på Mac’s på ST. NoMAD er et hjælpeprogram som skal sikre at password på ens AU-udleverede Mac er synkront med det overordnede AU password. Formålet er at man kun skal huske ét password til AU. Nogle brugere vil opleve at de skal forny deres password.

Man kan læse mere på: https://serviceinfo.au.dk/da/home/message/770.

Husk det er på https://serviceinfo.au.dk/  man kan læse om akutte hændelser, information, planlagte samt løste hændelser og ændringer.

Nye medarbejdere

Gustav Pallisgaard-Olesen startede i august som ny ph.d.-studerende på 4+4 ordning med Vivi Kathrine Pedersen og Nicolaj Krog Larsen som vejledere.
Han dimitterede med en BSc i fysik fra AU institut for fysik og astronomi i 2018, og blev derefter optaget på AU Geoscience som geofysik kandidatstuderende.

I løbet af de næste 4 år som ph.d. på AU Geoscience vil han arbejde på Vivi Kathrine Pedersens projekt EROSIVE, som bl.a. skal omhandle glacialmodellering, overfladeprocesser og havniveaumodellering i forbindelse med det skandinaviske is-skjold efter LGM.

Amir Safi startede som post doc ved HGG d. 1. juli.

Léa Lévy started on August 12th as post doc at HGG.

Léa completed her master degree (“Master of Sciences and Engienering”) in 2014 at Mines ParisTech (School of Mines of Paris, France). She did her master project in collaboration with the French mining company “Areva Mines” on modelling the environmental impact of uranium mining by in-situ leaching (hydrogeochemistry).

She has been living between France and Iceland since 2015 (mostly in Iceland).

She had a temporary position at ÍSOR (Iceland GeoSurvey) and then started her PhD in Geophysics, which she defended in February 2019. It was a joint degree between Ecole Normale Supérieure (Paris, France) and University of Iceland (Reykjavik, Iceland), in collaboration with ÍSOR. The purpose was to constrain the interpretation of electromagnetic soundings for geothermal exploration.

In Aarhus Léa will be working with DCIP (resistivity and induced polarization) measurements and interpretations, on two types of projects: (i) projects in Denmark related to decontamination of polluted aquifers and (ii) a project in Iceland, that she is coordinating between several partners – including HGG and ÍSOR. The aim of the Icelandic project is to monitor the sequestration of H2S (gas) back to geothermal reservoirs (under the form of pyrite) with different types of geo-electrical and electromagnetic soundings.

Nye tidsskrifter fra biblioteket

- Past Global Changes (2019) Vol. 27, nr. 1
- Economic Geology (2019) Vol. 114, nr. 3
- Economic Geology (2019) Vol. 114, nr. 4
- Palaeontographica Abt. B. Paläophytologie (2018) Vol. 298, nr. 4/6
- Petrophysics (2019) Vol. 60, nr. 3
- Newsletters on Stratigraphy (2019) Vol. 52, nr. 3
- Skoven (2019) Årg. 51, nr. 6/7
- Cainozoic Research (2019) Vol. 19, nr. 1
- Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für Geowissenschaften (2019)                Bd. 170, H. 1

Tidsskrifterne står i reolen i frokoststuen

Ny ferielovgivning

Information om de nye ferieregler og overgangsperioden findes under AUs medarbejderservice.

ST-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
Mandag 9-12
Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
Onsdag 8.30-15.30
Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
Onsdag 8-15 og fredag 8-14
Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
Torsdag 9-12
Pernille Grøne (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | pg@au.dk
Torsdag 9-12


Andre partnere:

Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
Charlotte Kahlen Steffensen, PhD-partner GSST | charlotte.steffensen@au.dk


Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter