Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 8/2019 - september 2019

Newsletter
in English

Kommende begivenheder

  • Tirsdag d. 17. september
    Besøg af Universitetsledelsen
  • Fredag d. 20. september
    Match-making Event
  • Fredag d. 27. september
    Sensommerfest
  • Fredag d. 1. november
    GEO Match 2019
  • Fredag d. 29. november
    Julefrokost

Emply Hire - nyt system til ansættelser

Fremadrettet skal alle stillingsopslag i IT-systemet Emply Hire, det gælder også tidsbegrænsede ansættelser.

Alle stillingsopslag og information om ansættelser uden opslag skal sendes til sekretariatet på sekretariat@geo.au.dk.

HUSK at give besked i god tid. Ansættelsesprocessen er særligt lang ved VIP-ansættelser.

Evakueringsøvelse 2019

AU kræver, at der afholdes årlige evakueringsøvelser.

Der kommer snart en evakueringsøvelse på Geoscience. Det betyder, at alarmen vil ringe.
ALLE skal forlade arbejdspladsen og gå stille og rolig ud til parkeringspladsen, hvor alle samles.
Det er vigtigt når alarmen ringer, at nogen tager ansvar og tager de gule og orange veste på og følger instruktioner på de tilsvarende vejledninger i evakueringsmappen som hænger på hver etage/område.

Evakueringslederen tager den gule vest på og følger instruktionerne på det gule instruktionskort:

  1. Evakueringslederens opgave er at sørge for at alle i området forlader bygningen og går til samlepladsen.
  2. I forbindelse med evakueringen skal tilstødende områder informeres om, at der foretages evakuering.
  3. Når området er tømt for mennesker, skal evakueringslederen selv gå til samlepladsen og rapportere til samlepladslederen.
  4. Den lokale leder samt arbejdsmiljølederen skal informeres om hændelsen så snart det er muligt.

Samlepladslederen tager den orange vest på og følger instruktionerne på det orange instruktionskortt:

  1. Samlepladslederesns opgave er at møde de evakuerede på samlepladsen udenfor bygningen.
  2. Koordiner med andre samlepladsledere og tag imod information fra evakueringslederne, når de ankommer til pladsen.
  3. Kontakt politi og brandvæsen på stedet og informér om status på evakueringen.
  4. Sørg for, at de evakuerede får så mange informationer som muligt.

Tak på forhånd for jeres samarbejdsvilje til den kommende øvelse.

Ansvarlig forskningspraksis

Der er kommer en ny knap på medarbejderportalen for Geoscience, som fører direkte til AU's side om "Forskningsfrihed og ansvarlig forskningspraksis"

Geoscience medarbejderportal

Forskningsfrihed og ansvarlig forskningspraksis

Indkøb på 1 side

Indkøbsorganisering for Geoscience

AU går over til e-handel hos flere leverandører.

e-handel foregår via samme platform som IndFak og RejsUd, og for at kunne e-handle skal man gennemføre et kursus.

Følgende Geoscience-medarbejdere har været på e-handelskursus:

Fra sekretariatet:
Susanne Weis Fogh

Fra laboratoriet:
Birte Lindahl Eriksen
Marianne Lyngholm Nielsen
Rikke Brok Jensen
Trine Ravn-Jonsen

Alle ovenstående kan være behjælpelige med at købe ind via e-handelsmodulet.

Susanne Weis Fogh fungerer desuden som indkøbskoordinator for Geoscience. Hvis du har brug for hjælp til at indhente tilbud på udstyr mv., og er du i tvivl om, hvordan det foregår, kan du spørge Susanne.

Kursusbeviser skal journaliseres

Kursusbeviser, som er lovpligtige for, at man kan bestride sin stilling/sit erhverv på AU, skal journaliseres i WorkZone.

Det gælder følgende beviser:

• Arbejdsmiljø-/sikkerhedsbevis
• Blodprøvetagningscertifikat
• Bådcertifikat
• Dronebevis
• Dyreforsøgskursus
• Førstehjælpsbevis
• Hygiejnebevis
• Håndtering af kemikalieaffald
• MRSA kursusbevis
• Pakkebevis
• Sprøjtecertifikat

Såfremt I har et lovpligtigt kursusbevis, der ikke fremgår på listen, så bedes I kontakte workzonesupport.st@au.dk.

Baggrunden for at journalisere kursusbeviserne er, at instituttet/ centret/ administrationscentret har et samlet dokumentoverblik over kursusbeviser for en specifik medarbejder.

Kursusbeviser til journalisering skal sendes til sekretariatet på sekretariat@geo.au.dk.

Læs mere om fælles journaliseringspraksis på ST

Nyt program fra UIC

University International Club (UIC) har udsendt et nyt katalog med events i efteråret 2019.

Som noget nyt er der fokus på relationerne mellem det danske og det internationale personale, hvorfor aktiviteterne ikke kun er rettet mod de internationale kolleger.

Kataloget findes i reolen i frokoststuen.

Du kan læse mere om UIC og tilmelde dig deres nyhedsbrev på UICs hjemmeside.

God kontorergonomi

Gülnur Dogan har været på AU's "Workshop i god kontorergonomi – for arbejdsmiljørepræsentanter".
Workshoppen fokuserer på den optimale kontorarbejdsplads, og hvordan man kan indstille stol, bord og computer for at opnå den.

Har du brug for gode råd og vejledning til indretning af kontorplads, kan du tage fat i Gülnur.

Du kan også finde information på AU's side om det fysiske arbejdsmiljø. På siden om Indeklima og ergonomi findes bl.a. en quickguide til kontorarbejdspladsen og en vejledning om skærmarbejde.

Nyt instrument i laboratoriet

Lithospheric Organic Carbon (L.O.C.) gruppen har erhvervet nyt avanceret udstyr, som vil blive en del af uddannelses- og forskningsprogrammet ved Institut for Geoscience: Gaskromatografi-massespektrometri-systemet (GC-MS) kan analysere den molekylære sammensætning af organisk stof i nye og gamle sedimenter.
Disse molekylære fossiler eller biomarkører koder for information om økologi, miljøforhold, graden af konservering/nedbrydning af organisk stof i sedimenter og sedimentære bjergarter.
De analytiske muligheder understøtter også en bred vifte af forskning inden for retsmedicin, arkæologi, landbrugsvidenskab og astrobiologi.

Nedlæggelse af share st_geo

Vi forventer at nedlægge det fælles share ST_Geo-Programmer i løbet af efteråret 2019. Tag evt. en kopi nu, hvis der er noget du skal bruge. Der kommer ikke nyt ind. Giv besked til Charlotte, hvis der er et behov fremadrettet.

Oprydning ved vareindleveringen

Der er tendens til at ting og sager bliver efterladt i vareindleveringsområdet i bygning 1674.

Det giver problemer i forhold til afsætning af leverede varer, ligesom det er til gene for de ansatte og studerende, der har deres daglige gang i bygning 1674 og 1675.

Ikke mindst kan det blive et problem i tilfælde af brand, da vejen til udgangen i bygning 1675 bliver blokeret.

Området må udelukkende bruges til midlertidig afsætning af leverede varer, eller udstyr der skal ud af huset samme dag.

HF beredsskabs-skab

HF beredskabs-skab findes på 2. sal i bygning 1674.

Der er opsat spejl og skammel, så det er nemmere og hurtigere at iføre sig heldragt, maske og luftflaske i tilfælde af, man skal hjælpe en person ud fra et laboratorium ifm. et HF-uheld.

Sørg altid for at udstyret er monteret korrekt og er lufttæt, inden en redningsaktion påbegyndes!

Skamlen er opsat på væggen så den ikke forsvinder. Lad være med at låne den.

Hvis man har spørgsmål ift. beredskabet, kontakt Charlotte.

Mobility grants for ph.d.-studerende

Det er muligt for ph.d.-studerende, der skal til udlandet, at søge et stipendium hos GSST.

Retningslinjer og ansøgningsformular findes på GSSTs hjemmeside.

Nyt bibliotekssystem

Det Kgl. Bibliotek får nyt bibliotekssystem.

Skiftet får følgende konsekvenser for brugerne:

  • d. 15. november lukkes det gamle system
  • d. 1. oktober er deadline for bestilling af hjemlån fra andre biblioteker
  • d. 16-19. november er der ingen adgang til bibliotekets databaser
    (Kan have konsekvenser for fondsansøgninger)
  • d. 15-19. november er alle systemer lukket ned
    (Kan have konsekvenser for eksamensafvikling)
  • Personlige huskelister overføres ikke til det nye system
  • Alle brugere oprettes på ny og får nye pinkoder

Status og information vil løbende blive lagt på bibliotekets hjemmeside.

Ansigtsløft i pure

d. 29. august skiftede profiloversigten udseende i PURE. Det nye design givere bedre overblik, og er en klar forbedring af, hvordan du kan arbejde med dit indhold i Pure.

Skriv til pure@au.dk, hvis du har spørgsmål til den ny profiloversigt og Pure generelt.

Brugervejledning til PURE

Opsætning af totrinsbekræftelse

Det er muligt at ændre sin totrinsbekræftelse, så man ikke skal indtaste en kode, men via app'en bliver bedt om at godkende logon.

Link til opsætning

Sæt foretrukken verifikationsmåde til "Notify me through app"

Carlsbergfondet dækker barselsudgifter

Som den første forskningsfinansierende fond i Danmark har Carlsbergfondet besluttet at dække universiteternes merudgifter, når en af fondets forskere går på barsel.

Læs mere på fondets hjemmeside.

Nye medarbejdere

Szymon Belzyt er startet som gæste-ph.d. hos Jan Piotrowski.

Lis Allaart er ph.d.-studerende i Tromsø. Der arbejder hun på et projekt om den klimatiske udvikling i den nordlige del af Svalbard fra deglaciationen og frem til i dag. I projektet kobles marine og terrestriske dataarkiver fra et område omkring en af Svalbards største søer, Femmilsjøen. I projektet arbejder Lis med marine/lakustrine sedimentkerner, geofysiske data fra fjord og sø samt geomorfologisk kortlægning.

Lis skal være i Århus i et halvt år for primært at arbejde med Nicolajs gruppe, da der kan trækkes paralleller mellem klimaudviklingen i Grønland og Svalbard siden deglaciationen. Hun håber også at kunne få et indblik i  maringeologernes arbejde ved instituttet.

Lis har studeret og arbejdet i Norge i snart 10 år, så hun håber også at opholdet i Århus kan hjælpe med at udvide hendes geologiske netværk (herhjemme) i Danmark.

Mickaël Charpentier comes from France where he graduated with a Bachelor in Geology and a Master’s Degree in Sea Sciences, more specifically Sedimentology and Paleoceanography from the University of Bordeaux. His master thesis there consisted in assessing the seismic hazard over the West Haitian margin based on a sedimentological study of paleoearthquakes. He then completed another year of a second Master’s Degree in Marseille in Marine Biogeochemistry.

The latest degree led him to join the Department of Geoscience from January to June 2019 and work with Stéphane Bodin as part of the Erasmus Program, which could explain that some of you have already seen him wandering the corridors of the building. As of today, He is not here as a student but as an Assistant Researcher, still working with Stéphane Bodin, and this until the end of December 2019.

Glen Damholt Larsen, tidligere studerende ved AU Geoscience, er gæst hos Thorsten Nagel og Rasmus Andreasen.

Yanqi Wu er startet som gæste-ph.d. hos Esben Auken

Ny ferielovgivning

Information om de nye ferieregler og overgangsperioden findes under AUs medarbejderservice.

ST-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
Mandag 9-12
Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
Onsdag 8.30-15.30
Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
Onsdag 8-15 og fredag 8-14
Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
Torsdag 9-12
Pernille Grøne (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | pg@au.dk
Torsdag 9-12


Andre partnere:

Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
Charlotte Kahlen Steffensen, PhD-partner GSST | charlotte.steffensen@au.dk


Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter