Nr. 9/2017 - 30. oktober 2017

Andre GEO-nyheder finder du på:  Centre of Earth System Petrology: volcano.au.dk  |  HGG:  hgg.au.dk

Aarhus University (AU) Department of Geoscience hosted the

2nd AU-DHRTC Workshop on 12th October 2017,

welcoming 45 participants from AU, DHRTC Core, and Aalborg University. We heard about the challenges in the oil&gas industry, and an overview of the programmes running at the Centre to address these challenges, as well as AU researchers' projects to contribute to the solutions. The highlight of the day was the lively discussions in the afternoon, both 1-1 and the group discussions arranged around two themes: subsurface- and topsides&well-related issues. Overall, it was a very stimulating day.

• 31. oktober
    Special AGIR lectures - by Dr. Jeffrey Vervoort (1)
    geochemistry & geochronology
  • Den 2. november
    Ph.d.-forsvar - Adrian Barfod
  • Den 3. november
    Karrieredag på Geoscience
  • Den 7. november
    HGG seminar - Andy Kass, Magnetics for Tile drain mapping
  • Den 7. november
    Special AGIR lectures - by Dr. Jeffrey Vervoort (2)
  • Den 21. november
    HGG Seminar - Jakob Juul Larsen

Sekretariatet

Som bekendt rejser Lene fra instituttet med udgangen af denne måned.
Hendes afløser er endnu ikke fundet, så sekretariatet vil i en periode køre på nedsat kraft.
Vi vil naturligvis gøre hvad vi kan for at få det til at køre, men beder om alles tålmodighed og forståelse for situationen.

Grethe - Lone - Ann

Præsentation af nye medarbejdere / gæster

Jeoffrey Vervoort - gæsteprofessor
The Department, the Center of Earth System Petrology and the AGiR (Aarhus Geochemsitry and Isotope Research) Platform welcome AUFF Distinguished Visiting Professor, Jeffery Vervoort, to Aarhus University.  Professor Vervoort is a radiogenic isotope geochemist and geochronologist with interest in the early Earth and how our planet has evolved through time.  Dr. Vervoort received his Ph.D. from Cornell University (USA), worked as a postgraduate researcher at the University of Arizona for several years and is currently at Washington State University where he is a full professor. Professor Vervoort has published over 140 peer-reviewed papers.  He is a Fellow of the Geological Society of America and American Geophysical Union, and has held over 20 research grants from the US National Science Foundation.  Professor Vervoort will be at Aarhus University through early December and will be giving a department colloquium in November, as well as, a series of workshops on the fundamentals of radiogenic isotope geochemistry and geochronology during the Fall semester.  Stay tuned for those announcements.  Dr. Vervoort’s office in located in the Earth System Petrology Clubhouse (3rd floor of 1672), if you are interested in talking with him.

Lasse Krogsgaard Prins - Ph.d.-studerende
Jeg afsluttede kandidatuddannelsen i geologi i 2016, med speciale i seismisk geomorfologi.
Det sidste år har jeg arbejdet som videnskabelig assistent på projektet ”The 3D Geotechnical Model”, der startede som et sprint projekt finansieret af DHRCT (Dansk center for olie og gas). Projektet går ud på at udvikle en geoteknisk stratigrafi for den danske centralgrav ved hjælp af eksisterende geotekniske undersøgelser og seismisk tolkning.
Som Ph.d. studerende fortsætter jeg med dette projekt, men der vil ud over den geotekniske stratigrafi blive tilføjet en grundig tolkning, af den kvartære udvikling i området, med fokus på begravede dale og de processer der har skabt dem. Ph.d. projektet er også finansieret af DHRTC

ERC Workshop med professor Carlos M. Duarte

Workshop om at søge ERC-bevillinger med tidl. medlem af Det Europæiske Forskningsråd professor Carlos M. Duarte.
Yderligere information og invitation finder du her:

laboratorier

En reminder - I laboratorierne sker det ofte at prøver og ting bliver væk. Det er vigtigt at kasser, poser, hylder/skabe eller eventuelt løse ting der står til opbevaring i depotrum, kølerum og laboratorier, mærkes. Mærkningen skal som minimum indeholde navn, dato og kontaktoplysninger. Umærkede emner risikerer at blive flyttet, forlagt og forsvinde.

Ny laborant - Marianne Lyngholm Nielsen starter som laborant i et (foreløbigt) 1-årigt vikariat fra 1. november. Marianne har tidligere arbejdet som praktikant og har været projektansat på Geoscience.
Præsentation følger i kommende nyhedsbrev.

HR

Evt. løntræk for afholdt ferie
Du kan risikere at få trukket et beløb i din løn for oktober evt. november måned, hvis du har holdt feriedage i 2016/17 som ikke er optjent hos AU, og som er registreret i AUHRA efter den 7.4.2017.
Spørgsmål kan rettes til hrit@au.dk

Kurser

AU HR holder kursus i God omgangstone på arbejdspladsen. Der er heldags og halvdagskurser. Der er også stadig mulighed for at deltage på kursus i En helhedsorienteret stressindsats på arbejdspladsen. Se mere her: http://medarbejdere.au.dk/administration/hr/arbejdsmiljoe/organisation/om/

IT - Helpdesk

Ændret åbningstid 2. november

D. 2. november får de personer besked, der er påtænkt afskediget i forbindelse med sparerunden/nedskæringer i Administrationscenter ST.
For at mindske presset/stress i IT-Support, åbner Helpdeskene på Campus og Navitas i Aarhus først kl. 10 d. 2. november. Katrinebjerg er bemandet af en studentermedhjælper og har normal åbningstid.
Opstår der noget akut akut, som på ingen måde kan vente til kl. 10, kan Susan Askøe Lössl kontaktes på tlf. 2114 2358 eller sual@au.dk.

Udvalg/Referater

• Institutledelsen - den 8. februar, 4. april, 7. juni og 8. september 2017