Nr. 1/2022 - Januar 2022

Resultat af årlig rundering 2021

Thomas Lund Hansen, Thomas Ulrich og Charlotte Rasmussen har været rundt på de fleste kontorer med følgende fokus:

• Mini-APV ifm. kontorflytning af HGG (bl.a. ergonomi, støj m.m.)
  • GDPR og IT sikkerhed, hvor vi stillede et par spørgsmål

Ift. de svar vi fik sætter vi i dette nyhedsbrev fokus på brug af netværk med VPN.

Netværk og VPN

VPN er et Virtuelt Privat Netværk som er betegnelsen på en teknik, som anvendes for at skabe punkt til punkt-forbindelser, såkaldte "tunneler", gennem et andet datanet.

Når du logger på VPN, er det derfor som at arbejde på en computer på AU: Du har samme beskyttelsesniveau og kan få adgang til nogle af AU's tjenester. Din internetforbindelse er krypteret, hvilket gør den usynlig for alle, der måtte ønske at opsnappe dine data.

Medarbejdere ved Aarhus Universitet

Du må kun bruge VPN-netværket, hvis du arbejder på AU-udstyr: Det er udstyr, som du får leveret af AU (f.eks. din arbejdscomputer eller arbejdssmartphone).

Hvis du ikke kan arbejde på AU-udstyr, men skal arbejde på en personlig computer i stedet, må du ikke installere eller logge på VPN af sikkerhedsmæssige årsager.

Vær opmærksom på, at VPN kan give problemer med (f.eks.) online møder: Det anbefales at logge af under dit møde og logge på igen bagefter.

Sådan får du VPN-adgang

Ikke-medarbejdere

Gæster på AU må ikke tilslutte deres ikke-AU-computer til en tilgængelig LAN-port eller forsøge at installere eller bruge VPN. Gæster på AU kan bruge et af de tre tilgængelige trådløse netværk: Eduroam, AU-Guest og AU-Gadget.

Opsætning af trådløst netværk

Eksterne konsulenter kan også bruge VPN til specifikke formål. Dette kræver, at du kontakter IT-support for registrering, og at brugeren kan udføre to-faktor autentificering.

Kontakt IT-support

Alle studerende kan bruge AU-Access. Når du er tilsluttet AU-Access VPN, vil du have adgang til de samme tjenester, som hvis du var på Eduroam på campus.

Læs mere om AU-Access

Hvis ikke-medarbejdere kræver adgang til bestemte computere/servere eller AU-netværk (som det ofte er tilfældet for specialestuderende, der skal arbejde med AU- eller Geoscience-licenser) har Geoscience-sekretariatet en pulje af computere, som kan lånes i en begrænset periode.

Alternativ til VPN?

I de tilfælde hvor VPN ikke kan/må bruges kan IT-support sandsynligvis hjælpe med at skræddersy en løsning som opfylder både brugerens praktiske ønsker og AU's behov for sikkerhed.

For nogle kan en virtuel desktop være en mulighed.

Daniel Gjerluf Knudsen er startet som ny IT supporter for Geoscience. Daniel kommer i Partnerkontoret (1672-123) tirsdage kl. 9-14 (og efter behov).

Serviceinformation (se meddelelser om akutte IT hændelser eller planlagt vedligeholdelse)