Nr. 1/2023 - April 2023

IT udvalget

Pradip Kumar er udtrådt af IT udvalget. Nye medlemmer er Thomas Mejer Hansen og Andrew Kass.

Nyt antivirus program på AU

AU overgår til Microsoft Defender for Endpoint: Nye computere bliver derfor konfigureret med Defender i stedet for McAfee.

JUnk e-mail

Nogle har bemærket, at AU's spamfilter ofte fanger e-mails der er afsendt via AU's filesender service.

En måde at undgå at en e-mail lander i spam-folderen, er at tilføje adressen som en mail-adresse man har tillid til:

• I Outlook fanen Home vælges menuen Junk (se billede).
  • I dropdown listen vælges Junk email options.
  • Under fanebladet Safe senders tilføjes e-mail adressen.

TikTok

Den 20. marts 2023 advarede AU mod en sikkerhedstrussel, applikationen TikTok:

Aarhus Universitet følger anbefalingen fra det nationale Center for Cybersikkerhed om ikke at bruge app’en TikTok på tjenstlige mobile enheder. Medarbejdere på AU skal derfor fjerne TikTok fra mobile AU-enheder.

Center for Cybersikkerhed fraråder, at ansatte i statslige myndigheder bruger TikTok på deres tjenstlige mobiltelefoner, tablets og andre mobile enheder, og den anbefaling har universitetsledelsen besluttet at følge.

Derudover må der heller ikke tilgås AU-data fra private telefoner, hvor TikTok er installeret.

”Det er meget sjældent, at vi får så direkte en anbefaling fra Center for Cybersikkerhed om at lukke ned for en bestemt app. Vurderingen er, at den udgør en potentiel sikkerhedsrisiko, fordi det er for usikkert, hvordan de mange informationer, som app’en indsamler, bliver brugt,” siger vicedirektør for AU IT Peter Bruun.

I praksis betyder det:

• Har du en tjenstlig mobiltelefon eller tablet, skal du hurtigst muligt sørge for at fjerne TikTok-app’en. Deadline var 31. marts.
  • Har du en privat mobiltelefon eller tablet, hvor du fortsat ønsker at bruge TikTok, skal du sørge for, at denne enhed ikke har adgang til AU-data, herunder fx AU-mail, Teams eller OneDrive. Deadline var 31. marts.

AU har i et pilotprojekt afprøvet TikTok som en kommunikationsplatform rettet mod nuværende og potentielle nye studerende. Dette projekt lukker, og AU vil dermed ikke længere være til stede på TikTok.

Baggrund for anbefalingen:
Ifølge Center for Cybersikkerhed, som er enhed under Forsvarets Efterretningstjeneste, er TikTok ejet af den kinesiske virksomhed ByteDance, og som kinesisk virksomhed er ByteDance underlagt Kinas sikkerhedslovgivning, som giver myndighederne i landet vide beføjelser til at indsamle oplysninger fra kinesiske virksomheder.

Læs anbefalingen fra Center for Cybersikkerhed

Center for Cybersikkerhed vurderer desuden, at TikToks privatlivspolitik giver app’en mulighed for at indsamle en lang række informationer og knytte dem til brugerens identitet. Derudover kan flere af de datakilder, som TikTok har mulighed for at indsamle, potentielt bruges til spionage.

Har du spørgsmål?

Har du brug for hjælp til at fjerne TikTok eller lukke for adgangen til AU-systemer på dine private mobile enheder? Kontakt din lokale IT-support.

Håndtering af forskningsdata

I henhold til Aarhus Universitets politik for forskningsintegritet, forskningsfrihed og ansvarlig forskningspraksis skal forskningsdata opbevares i mindst fem år, medmindre anden lovbestemt opbevaringsperiode finder anvendelse ift. forskningsprojektet og kræver længere opbevaring.

Forskningsdata må kun destrueres, anonymiseres og/eller arkiveres, når en af følgende betingelser er opfyldt:

• Når opbevaringsperioden er udløbet.
  • Efter institutlederens beslutning.
  • I overensstemmelse med retsgrundlaget for indsamling af data.
  • Når data er afleveret til Rigsarkivet.

For spørgsmål relateret til data håndtering, kontakt Technology Transfer Office: tto@au.dk, Databeskyttelsesenheden på AU: dpo@au.dk eller IT-support.

Data management

God data management har følgende fordele:

• Hjælpe dine fagfæller og dig selv med at forstå forskningsprojektet og dets data.
  • Gøre det lettere at samarbejde og dele data.
  • Gøre forskningen mere synlig, hvilket kan føre til flere citationer.
  • Gøre forskningen mere gennemsigtig, pålidelig og reproducerbar.
  • Undgå tab af data.

ERDA & SIF

Aarhus Universitet er i gang med at udrulle nye løsninger til håndtering af forskningsdata:

• ERDA, Electronic Research Data Archive: Til "normale" forskningsdata. Man kan lave statiske datasæt og tildele DOI.
  • SIF, Sensitive Information Facility: Data der indeholder sensitiv information som GDPR-data (fortrolige eller følsomme data).

Begge systemer er danske og sikre at bruge til fx deling af data med eksterne samarbejdspartnere.

Der forventes at komme mere information i løbet af 2023.

Wolfram Mathematica

Ny site-licens til Windows, macOS, Linux og Cloud er på vej til ansatte og studerende på programmet Wolfram Mathematica

Kontaktperson: Thomas Mejer Hansen.

Næste IT servicevindue

I weekenden 22. og 23. april 2023 tager AU IT m.fl. en lang række af AU’s IT-systemer og evt. andre services kortvarigt ud af drift pga. planlagt vedligeholdelsesarbejde.

Overordnet plan for servicearbejdet:

Kommende servicevinduer:

• Næste servicevindue: Weekenden 9. og 10. september 2023.

Fremtidige servicevinduer i 2023-2026 kan ses på https://serviceinfo.au.dk under Servicevinduer.

Max Ikkala Lerager er på instituttet tirsdage kl. 12-15.

Serviceinformation (se meddelelser om akutte IT hændelser eller planlagt vedligeholdelse)