Læs nyhedsbrevet på nettet
Aarhus Universitet

Geoscience IT nyhedsbrev

Nr. 2/2021 - juni 2021

Newsletter
in English

Nyhedsbrev om IT

Nyhedsbrevet indeholder relevant information for alle ansatte, for eksempel GDPR-regler, IT sikkerhed og indkøb. Vi bruger også nyhedsbrevet til at samle IT nyheder eller information om IT ændringer fra AU, NAT-TECH IT, AU IT og andre kilder.

Kontakt Charlotte, hvis du har information eller IT tips der er relevante for fremtidige IT nyhedsbreve.

Windows 10 LTSC

En måde at undgå hyppig udskiftning af computere kan være at installere en speciel variant af Microsoft Windows: Windows LTSC (Long Term Servicing Channel).

Der er flere fordele ved produktet:

  • Perioden hvor funktioner ikke ændrer sig er lang: AU IT support har lovet os, at Windows 10 LTSC opdateres og supporteres (både af Microsoft of af AU IT) indtil 2029.
  • AU IT support installerer Windows 10 LTSC gratis, hvis computeren købes via dem.

Windows LTSC bør overvejes ved maskiner man ikke ønsker at udskifte ofte (fx laboratoriemaskiner der er tilsluttes analytisk udstyr med specialsoftware der måske ikke kan opgraderes eller er dyrt at opdatere).

Brigthspace

Brightspace er det kommende Learning Management System (LMS) på Aarhus Universitet. Det nye LMS tages i brug i undervisningen fra efterårssemesteret 2021.

Mandag den 21. juni 2021 kl. 13-15 afholdes der en workshop lokalt på instituttet, arrangeret af Thomas Ulrich.

Workshoppen har til formål at introducere Brightspace og lette overgangen fra Blackboard. Hovedsigtet med workshoppen er at give overblik samt vejledning i hvordan de primære funktioner i Brightspace anvendes.

Workshoppen afvikles online på Zoom: https://aarhusuniversity.zoom.us/j/66048255859

Relevante links:

Ny aftale på telefoni med Telenor

Den 31. marts 2021 overgik Aarhus Universitet til en ny teleleverandøraftale med Telenor. Aftalen omfatter medarbejdernes arbejdsmobiltelefoner og -tablets/dongles (dvs. mobilt telefoni og mobilt bredbånd) samt fastnettelefoni. Vær opmærksom på, at den nye aftale medfører prisstigninger på de eksisterende abonnementer. 

TDC leverer fortsat fastnet bredbånd til hjemmearbejdspladser og SIM-kort til særligt teknisk udstyr. 

De nye abonnementer
Alle medarbejdere, der har Telenor abonnement, overgår automatisk til den nye aftale, og skal som udgangspunkt ikke foretage sig noget. Hvis man som medarbejder har særlige behov, er der mulighed for at imødekomme dem individuelt. 

Som hidtil afregnes data uden for EU efter forbrug til en høj takst, der varierer fra land til land.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte IT-sekretariatet via it@au.dk. Find de nye priser og abonnementsforhold på Mobiltelefoni på AU.

Nedenfor er et overblik over ændringerne i abonnementerne.

Mobil abonnement

  1. Som udgangspunkt overgår alle til Flatrate 20 GB data. Prisen per måned for dette abonnement er fremover 50 DKK.
  2. De medarbejdere, der tidligere har fået deres data hævet til 50 GB, modtager en mail fra AU IT, hvori de bliver bedt om at tage stilling til, om de fortsat har brug for ekstra data.

Man kan tilkøbe ekstra 80 GB til det nye basisabonnement, der virker i hele verden. Totalprisen for abonnementet er 121,20 DKK per måned.

Alternativt kan man vælge et abonnement med 100 GB data, som dog kun gælder i Danmark. Prisen for dette abonnement er 50 DKK per måned.

Tilkøb af ekstra data kræver godkendelse fra nærmeste leder.

Mobilt bredbånd abonnement

  1. Medarbejdere med Mobilt bredbånd 10 GB data overgår til abonnement nr. 1 med en datapakke på 10 GB, der kun gælder i Danmark. Prisen for dette abonnement er 33 DKK per måned.
  2. Medarbejdere med Mobilt bredbånd 20 GB og 50 GB overgår til abonnement nr. 2 med en datapakke på 50 GB, der kun gælder i Danmark. Prisen for dette abonnement er 50 DKK per måned.
  3. Medarbejdere med Mobilt bredbånd fri data, overgår til abonnement nr. 3 med en datapakke uden databegrænsning, der kun gælder i Danmark. Prisen for dette abonnement er 200 DKK per måned.
  4. De medarbejdere, der har behov for at benytte mobilt bredbånd i udlandet, kan overgå til abonnement nr. 4, der inkluderer 50 GB data i Danmark og særlig rabat på op til 10 GB data i EU og Norden. Prisen for dette abonnement er 60 DKK per måned.

Ønsker en medarbejder at overgå til abonnement nr. 4, skal det godkendes ved nærmeste leder. Efterfølgende skal medarbejderen kontakte IT-sekretariatet for ændring af abonnement.

Cloudbaserede tjenester

Universitetsledelsen har besluttet, at man i udgangspunktet altid etablerer nye IT-services i skyen. Skyen (eller cloud) er en fælles betegnelse for levering af software og IT-services via internettet. Beslutningen omfatter alle IT-løsninger til forskning, uddannelse, myndighedsbetjening og administration. Det er en nødvendig konsekvens af den voksende mængde data og det hastigt stigende antal IT-løsninger, som følger i takt med, at områderne digitaliseres.

For de fleste medarbejdere vil overgangen til cloud ikke kræve noget særligt. Efterhånden som IT-løsninger og -services flyttes ud i cloud, bliver der kommunikeret om ændringerne, og man får besked, hvis man i det konkrete tilfælde skal foretage sig noget.

En række medarbejdere, primært forskere, har nogle særlige behov for serverkapacitet til mindre IT-løsninger – fx en virtuel server med web firewall og database eller et open source-værktøj til tekstannotation. Også denne type IT-services vil fremadrettet blive etableret i cloud frem for i AU’s egen lokale infrastruktur.

Har man særlige behov for IT-services, er det vigtigt, at man kontakter IT-support: IT-supporten kan hjælpe med at afklare, om de særlige behov kan dækkes af allerede eksisterende services, som tilbydes via AU IT’s cloud-leverandør, fremfor at man selv køber dedikerede systemer, som skal vedligeholdes af eksterne leverandører. IT-supporten kan desuden sikre, at udbudsregler bliver overholdt, og at den grundlæggende IT-sikkerhed er på plads.

Et særligt opmærksomhedspunkt er, at Universitetsledelsen har besluttet, at de medarbejdere, der har særlige behov for IT-services, fremadrettet selv skal afholde udgiften, dvs. at AU IT viderefakturerer finansieringen af cloud-ydelser til systemejere. AU IT kan sætte begrænsning på, hvor meget udgiften maksimalt må beløbe sig til, så den enkelte medarbejder ikke pludseligt står med en uforudset regning.

Hvis der er spørgsmål, vil IT-support være behjælpelig med svar.

https://medarbejdere.au.dk/administration/it/koeb-it-udstyr-og-software/cloudservice/ kan man finde information om, hvordan man bestiller IT-service i cloud.

Ny IT webshop

I april fik Aarhus Universitet en ny fælles IT webshop. Den nye løsning giver en bedre brugeroplevelse og erstatter de lokale IT-webshops der har været på de forskellige fakulteter:

Hav korrekt projektnummer og aktivitetsnummer parat når du bestiller.

IT support

Campus helpdesk

Pga. Corona-situationen bør fysisk fremmøde i Helpdesken begrænses og må kun ske efter forudgående aftale med IT support. Det gælder både for supporthenvendelser og ved afhentning af indkøb eller repareret udstyr.

Benyt istedet den nye serviceportal til at oprette nye IT opgaver eller følge fremskridtet på igangværende sager.

Brug telefon 87 15 40 10 ved mere akutte IT-hændelser.

Åbningstiderne for fremmøde i IT helpdesken og telefonhenvendelser kan ses på NAT-TECH IT hjemmesiden.

Onsite på Geoscience

Pga. Corona-situationen har vi p.t. ikke fast onsite support. Fysisk onsite besøg på Geoscience kan dog aftales individuelt med IT support. Hvor hurtigt du vil få support afhænger af den aktuelle problematik.

Links

Geoscience IT udvalg (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience IT sider (inklusiv politik for brug af e-mail og kalender)

AU IT (generelle service og support sider, med kontaktinformation)

Serviceportalen (følg op eller kommenter på dine IT sager)

Serviceinformation (se meddelelser om akutte hændelser eller planlagt vedligeholdelse)

AU IT webshop (IT indkøb, husk sagsnummer og sagsopgave)

AU IT sikkerhed (inklusiv information om GDPR, phishing, data opbevaring m.m.)

Klik her for at afmelde dig nyhedsbrevet