|
|
En måde at undgå hyppig udskiftning af computere kan være at installere en speciel variant af Microsoft Windows: Windows LTSC (Long Term Servicing Channel).
Der er flere fordele ved produktet:
-
Perioden hvor funktioner ikke ændrer sig er lang: AU IT support har lovet os, at Windows 10 LTSC opdateres og supporteres (både af Microsoft of af AU IT) indtil 2029.
-
AU IT support installerer Windows 10 LTSC gratis, hvis computeren købes via dem.
Windows LTSC bør overvejes ved maskiner man ikke ønsker at udskifte ofte (fx laboratoriemaskiner der er tilsluttes analytisk udstyr med specialsoftware der måske ikke kan opgraderes eller er dyrt at opdatere).
|
|
|
|
|
Brightspace er det kommende Learning Management System (LMS) på Aarhus Universitet. Det nye LMS tages i brug i undervisningen fra efterårssemesteret 2021.
Mandag den 21. juni 2021 kl. 13-15 afholdes der en workshop lokalt på instituttet, arrangeret af Thomas Ulrich.
Workshoppen har til formål at introducere Brightspace og lette overgangen fra Blackboard. Hovedsigtet med workshoppen er at give overblik samt vejledning i hvordan de primære funktioner i Brightspace anvendes.
Workshoppen afvikles online på Zoom: https://aarhusuniversity.zoom.us/j/66048255859
Relevante links:
|
|
|
|
Ny aftale på telefoni med Telenor
|
|
|
|
|
Den 31. marts 2021 overgik Aarhus Universitet til en ny teleleverandøraftale med Telenor. Aftalen omfatter medarbejdernes arbejdsmobiltelefoner og -tablets/dongles (dvs. mobilt telefoni og mobilt bredbånd) samt fastnettelefoni. Vær opmærksom på, at den nye aftale medfører prisstigninger på de eksisterende abonnementer.
TDC leverer fortsat fastnet bredbånd til hjemmearbejdspladser og SIM-kort til særligt teknisk udstyr.
De nye abonnementer
Alle medarbejdere, der har Telenor abonnement, overgår automatisk til den nye aftale, og skal som udgangspunkt ikke foretage sig noget. Hvis man som medarbejder har særlige behov, er der mulighed for at imødekomme dem individuelt.
Som hidtil afregnes data uden for EU efter forbrug til en høj takst, der varierer fra land til land.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte IT-sekretariatet via it@au.dk. Find de nye priser og abonnementsforhold på Mobiltelefoni på AU.
Nedenfor er et overblik over ændringerne i abonnementerne.
|
|
|
|
|
Universitetsledelsen har besluttet, at man i udgangspunktet altid etablerer nye IT-services i skyen. Skyen (eller cloud) er en fælles betegnelse for levering af software og IT-services via internettet. Beslutningen omfatter alle IT-løsninger til forskning, uddannelse, myndighedsbetjening og administration. Det er en nødvendig konsekvens af den voksende mængde data og det hastigt stigende antal IT-løsninger, som følger i takt med, at områderne digitaliseres.
For de fleste medarbejdere vil overgangen til cloud ikke kræve noget særligt. Efterhånden som IT-løsninger og -services flyttes ud i cloud, bliver der kommunikeret om ændringerne, og man får besked, hvis man i det konkrete tilfælde skal foretage sig noget.
En række medarbejdere, primært forskere, har nogle særlige behov for serverkapacitet til mindre IT-løsninger – fx en virtuel server med web firewall og database eller et open source-værktøj til tekstannotation. Også denne type IT-services vil fremadrettet blive etableret i cloud frem for i AU’s egen lokale infrastruktur.
Har man særlige behov for IT-services, er det vigtigt, at man kontakter IT-support: IT-supporten kan hjælpe med at afklare, om de særlige behov kan dækkes af allerede eksisterende services, som tilbydes via AU IT’s cloud-leverandør, fremfor at man selv køber dedikerede systemer, som skal vedligeholdes af eksterne leverandører. IT-supporten kan desuden sikre, at udbudsregler bliver overholdt, og at den grundlæggende IT-sikkerhed er på plads.
Et særligt opmærksomhedspunkt er, at Universitetsledelsen har besluttet, at de medarbejdere, der har særlige behov for IT-services, fremadrettet selv skal afholde udgiften, dvs. at AU IT viderefakturerer finansieringen af cloud-ydelser til systemejere. AU IT kan sætte begrænsning på, hvor meget udgiften maksimalt må beløbe sig til, så den enkelte medarbejder ikke pludseligt står med en uforudset regning.
Hvis der er spørgsmål, vil IT-support være behjælpelig med svar.
På https://medarbejdere.au.dk/administration/it/koeb-it-udstyr-og-software/cloudservice/ kan man finde information om, hvordan man bestiller IT-service i cloud.
|
|
|
|
Campus helpdesk
|
|
|
|
Pga. Corona-situationen bør fysisk fremmøde i Helpdesken begrænses og må kun ske efter forudgående aftale med IT support. Det gælder både for supporthenvendelser og ved afhentning af indkøb eller repareret udstyr.
Benyt istedet den nye serviceportal til at oprette nye IT opgaver eller følge fremskridtet på igangværende sager.
Brug telefon 87 15 40 10 ved mere akutte IT-hændelser.
Åbningstiderne for fremmøde i IT helpdesken og telefonhenvendelser kan ses på NAT-TECH IT hjemmesiden.
|
|
|
|