Læs nyhedsbrevet på nettet
Aarhus Universitet

Geoscience IT nyhedsbrev

Nr. 2/2022 - April 2022

Newsletter
in English

Nyhedsbrev om IT

Nyhedsbrevet indeholder relevant information for alle ansatte, for eksempel om GDPR-regler, IT sikkerhed og IT indkøb. Vi bruger også nyhedsbrevet til at samle IT nyheder eller information om IT ændringer fra AU, NAT-TECH IT, AU IT og andre kilder.

Kontakt Charlotte, hvis du har information eller IT tips, der er relevante for fremtidige IT nyhedsbreve.

Microsoft Intune app

Fra Aarhus Universitet den 22. marts 2022:

Nyt sikkerhedstiltag – Installér Intune-firmaportal og bevar adgang til dine AU-Data 

For at undgå at blive udsat for cyberkriminalitet når du tilgår AU-data, indføres nu app’en Intune-firmaportal. Det sker ligeledes for at leve op til de tekniske minimumskrav, der stilles til statslige myndigheder.

Vi vil bede dig installere app’en på alle mobiler og tablets, som du anvender til at tilgå arbejdsrelateret data, fx Outlook og Teams (både gennem app og webbrowser). Dette gælder også private enheder, hvis du bruger disse i arbejds-regi. Installerer du ikke app’en vil du fremover ikke kunne få adgang til AU-data fra den mobile enhed. 

I spørgsmål/svar-sektionen på AU's hjemmeside kan du se eksempler på, hvad ”AU-Data” dækker over.

Tidsfristen for installering er senest den 5. april 2022.

Undtaget fra at installere Intune-firmaportal: Nogle få grupper af medarbejdere er i første omgang undtaget fra at skulle installere app’en. Det drejer sig eksempelvis om gartnere, rengøringspersonale, studentermedhjælpere, eksterne undervisere og emeritus/emerita.

Sikkerhedsmeddelelse vedrørende azure

Grundet situationen i Ukraine er det af sikkerhedsmæssige årsager blevet besluttet af IT ledelsen ved Aarhus Universitet, at adgangen til AZURE Management (Microsofts Cloud Platform) lukkes for både medarbejdere og studerende:

  • Adgangen til AZURE for studerende bliver ikke genåbnet, der arbejdes på at finde en anden løsning for studerende.
  • Adgangen til AZURE for medarbejderne kan genåbnes ved at den enkelte medarbejder opretter en sag i sagsstyringssystemet https://support.au.dk

Kodeord

Hvor lang tid tager det at hacke et kodeord? Det har bl.a. Hive Systems regnet på.

Et godt kodeord er en (lang) kombination af følgende karakterer:

  • Tal
  • Bogstaver (store og små)
  • Symboler

Apple opgradering

Den 15. februar advarede AU mod en sikkerhedstrussel, direkte rettet mod Apple-produkter:

Aarhus Universitet er af DKCERT og Center for Cybersikkerhed blevet advaret om en sårbarhed, som berører Apples produkter. Derfor skal medarbejdere, som bruger iPhone og iPad til at tilgå AU’s systemer, omgående opdatere til den nyeste version af iOS 15.3.1. Dette gælder uanset, om telefonen eller iPad’en er betalt af AU.

It-afdelingen (AU IT) understreger, at der ikke er konstateret brud på netværket eller systemer, men for at forhindre uvedkommende i at udnytte sårbarheden, skal opdateringen ske hurtigst muligt. Opdateringen ligger klar på telefonen og ipad’en og kan tilgås under Indstillinger > Generelt> Softwareopdatering. Her kan man også se, om ens telefon eller iPad allerede er opdateret til 15.3.1.

Se også vejledning her: Opdatering af iPhone, iPad eller iPod touch - Apple-support (DK)

IT Vejledninger

Skype for business bliver til Teams

Microsoft er ved at udfase Skype som mødeplatform, i stedet bliver det en del af Teams. Af denne grund lukker AU for adgang til Skype for Business og anbefaler at bruge Teams i stedet.

Medarbejdere som allerede bruger Teams til opkald og videokonference vil ikke blive påvirket af ændringen.

Praktisk information:

Når man flytter fra Skype til Teams:

  • Brugernavnet er det samme.
  • Medarbejdere som har brug for onlinemøder med Skype brugere kan benytte Teams i stedet: Skype og Teams brugere kan foretage opkald til hinanden, uanset hvilket system man bruger.

Flytning af kontakter til Teams:

Desværre er det ikke muligt at overføre kontakter fra Skype til Teams automatisk. Medarbejdere der har brug for at overføre kontakter kan følge denne vejledning.

Kontakt IT support hvis du har spørgsmål eller problemer i forbindelse med overgangen.

Omnibus

Omnibus er den officielle avis for ansatte og studerende ved Aarhus Universitet. Omnibus bringer nyheder og debatindlæg.

Fra arkivet:

Næste IT servicevindue

I weekenden 23. og 24. april 2022 tager AU IT m.fl. en lang række af AU’s IT-systemer og evt. andre services kortvarigt ud af drift pga. planlagt vedligeholdelsesarbejde.

Overordnet plan for servicearbejdet:

Kommende servicevinduer:

  • Næste servicevindue: Weekenden 10. og 11. september 2022.

Fremtidige servicevinduer i 2021-2026 kan ses på https://serviceinfo.au.dk under Servicevinduer.

AV udstyr

Husk at fejlmelde problemer med audio eller video udstyr i auditoriet, mødelokaler og undervisningslokaler straks du oplever uregelmæssigheder.

Skriv altid informationer så præcist som muligt, således at AV-vagten eller IT support kan løse problemet hurtigst muligt:

  • Hvornår er fejlen identificeret?
  • Hvad sker der, eller hvad sker der ikke?
  • Lokalitet (bygning og lokalenummer)

Er det akut, fx i forbindelse med undervisning, kan AV-vagten kontaktes.

Nat-Tech AV-vagt, Campus Aarhus:

  • Tlf. 8715 0903 (bliver besvaret mandag-fredag kl. 7.45-18.30)
  • Personlig betjening på hverdage kl. 9.00-16.00

Fastnettelefoner udfases

Fastnettelefoni udskiftes med Teams Telefoni, og ubrugte fastnetnumre lukkes. Det er ikke længere muligt at ringe internt med kun 5 cifre i et telefonnummer, der skal sættes 871 foran.

AU’s system til fastnettelefoni skal skiftes ud, da den nuværende platform, Avaya, er forældet og ikke længere kan opdateres i tilstrækkeligt omfang. 

Det nuværende fastnetsystem erstattes af Microsoft Teams, som allerede bruges af mange på AU som mødeplatform. Platformen kan også understøtte almindelig telefoni - såkaldt Teams Telefoni. 

Udskiftningen af fastnetsystemet får betydning for de medarbejdere, der i dag anvender en fastnettelefon. Flytningen af fastnetbrugere til Teams Telefoni sker i løbet af første halvår 2022, og det drejer sig i første omgang om ca. 2.700 numre.

Det nye ved Teams Telefoni :
Med Teams Telefoni kan computeren populært sagt gøre det ud for en bordtelefon. Medarbejdere kan bevare det telefonnummer, som har været tilknyttet fastnettelefonen, og man kan ringe til både fastnetnumre og mobilnumre via sin computer – ligesom man kan modtage opkald. Teams Telefoni forudsætter ikke, at man ringer med billeder. 

Medarbejdere, som får flyttet deres nuværende fastnetnummer, kan også bruge Teams Telefoni på deres mobiltelefon eller tablet, hvis de downloader Microsoft Teams-app'en.  

Medarbejdere, som har et fastnetnummer, vil få direkte besked pr. mail med vejledning om, hvad de skal gøre. 

Der er gode råd og vejledninger til Teams Telefoni på denne side. Medarbejdere, som oplever problemer med Teams Telefoni kan desuden kontakte den lokale IT-support. 
  
Medarbejdere, som i dag ikke har et fastnetnummer, vil også få mulighed for at tilknytte et nummer til deres Teams-konto. Mere information herom senere.

IT support

Campus helpdesk

Benyt serviceportalen til at oprette nye IT opgaver eller følge fremskridtet på igangværende sager.

Brug telefon 87 15 40 10 ved mere akutte IT-hændelser.

Åbningstiderne for fremmøde i IT helpdesken og telefonhenvendelser kan ses på NAT-TECH IT hjemmesiden.

Onsite på Geoscience

Vi har i øjeblikket ingen fast IT supporter på Geoscience.

Links

Geoscience IT udvalg (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience IT sider (inklusiv politik for brug af e-mail og kalender)

AU IT (generelle service og support sider, med kontaktinformation)

Serviceportalen (følg op eller kommenter på dine IT sager)

Serviceinformation (se meddelelser om akutte IT hændelser eller planlagt vedligeholdelse)

AU IT webshop (IT indkøb, kræver AU netværk)

AU IT sikkerhed (inklusiv information om GDPR, phishing, data opbevaring m.m.)

Klik her for at afmelde dig nyhedsbrevet