Geoscience Arbejdsmiljø nyhedsbrev

Nr. 1/2023 - Marts 2023

Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø

Nyhedsbreve om arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed sendes til alle ansatte og studerende. Nyhedsbrevet udgives ca. 4 gange om året, ofte ifm. LAMU møder. Information fra LAMU samt instituttets regler og retningslinjer kan altid findes på hjemmesiden under Arbejdsmiljø. (Kræver AU-netværk, brug VPN forbindelse udefra).

Dagsordener og referater fra LAMU møder findes på O-drevet:

O:\Nat-Tech_Geo-Faelles\Udvalg GEO\LAMU

Kort nyt fra LAMU

• MitHR er et nyt system til registrering af fravær: Du skal selv registrere dit sygefravær i systemet dag 1 og samtidigt sende en e-mail til nærmeste leder.
  • Pga. besparelser er der i øjeblikket ikke planer om afholdelse af konkrete kurser eller workshops for ansatte. Det betyder også, at en workshop om Arbejdspladskultur med emnet Anerkendelse er udskudt på ubestemt tid.
  • Hold fast i de gode vaner med at spare energi: Din indsats gør en forskel! Vi kan stadig forbedre os ved at slukke lys og lukke døre.

Kønsbalance på geofagene i Danmark?

Rapporten "Hvor taber vi talent?" viser tydeligt, at der for en række parametre ses forskelle imellem kvinder og mænd. Blandt andet på antallet af medforfatterskaber og i fordelingen af forskningsmidler.

Tallene åbner op for en række nye diskussionsspørgsmål som for eksempel:

Hvorfor har kvinder meget mindre succes med deres forskningsansøgninger end mandlige kolleger?

På institutet er der dannet et uformelt netværk af kvindelige forskere WINGS (Women IN GeoScience) og her diskuteres bl.a. udfordringer, tiltag og løsninger.

Katrine Juul Andresen er medlem af fakultetets Diversitets- & ligestillingsudvalg: Kontakt Katrine hvis du for eksempel har kommentarer eller forslag til hvad der kan gøres for at forbedre balancen.

Fredning af bl.a. Vennelystparken

Slots- og Kulturstyrelsen har besluttet at frede Universitetsparken og Vennelystparken som "landskabsarkitektonisk værk" sammen med ni bygningskomplekser bestående af i alt 26 bygninger.

Institut for Geoscience er beliggende i Vennelystparken og vores bygninger er dermed underlagt landskabsfredningen, hvor fredningsnævnet nu betragter bygningernes ydre som værende fredet.

Den konkrete betydning af dette er endnu uklar men har bl.a. skabt usikkerhed omkring bygningers vedligeholdelse og fremtidige ændringer.

Omnibus har bragt en artikel om fredningen, hvor man også kan læse de indkomne høringssvar.

Affald

• Husk, at papkasser skal foldes ud, inden de lægges i pap-containeren.
  • Ift. den videre håndtering må affaldssække (fx i laboratorier) maksimalt fyldes halvt op. Man er selvfølgelig velkommen til at selv at bære en fyldt affaldssæk ud til containeren på parkeringspladsen.
  • Affaldsstativer monteret ved håndvaske på toiletterne er kun til papiraffald.

Den grønne laboratorieguide

Aarhus Universitet har fået en ny grøn laboratorieguide, som indeholder konkrete forslag til en række CO2-reducerende tiltag i AU’s laboratorier.

AU's grønne guide i laboratoriet er inddelt i fire temaer:

• Energi
  • Kemikalier
  • Gasser
  • Affald

Geoscience arbejdsmiljøportal (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience arbejdsmiljøorganisation (kontakt information)

Arbejdsmiljø på Geoscience (brochure til nyansatte)

Nødsituation og evakuering på Aarhus Universitet

AU HR arbejdsmiljø