|
Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø
|
|
|
|
|
Nyhedsbreve om arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed sendes til alle ansatte og studerende. Nyhedsbrevet udgives ca. 4 gange om året, ofte ifm. LAMU møder. Information fra LAMU samt instituttets regler og retningslinjer kan altid findes på hjemmesiden under Arbejdsmiljø. (Kræver AU-netværk, brug VPN forbindelse udefra).
Dagsordener og referater fra LAMU møder findes på O-drevet:
O:\Nat-Tech_Geo-Faelles\Udvalg GEO\LAMU
|
|
|
|
|
-
Vi arbejder på at afvikle et fællesmøde om diversitet/ligestilling med udgangspunkt i rapporten vedrørende "Kønsbalance på geofagene i Danmark: Hvor taber vi talent?".
-
Der afholdes muligvis en workshop om stress-håndtering i efteråret 2023.
-
Arbejdstilsynet er meget opmærksomme på ”udløbsdatoer” på f.eks. serviceeftersyn på materiel samt sprit, handsker, kemikalier m.m. Kig på hylderne om holdbarshedsdatoen er overskredet, i så fald skal det håndteres med det samme.
|
|
|
|
|
Indtil næste valgperiode (der starter 1. marts 2024) mangler vi en suppleant for Thomas Ulrich som arbejdsmiljørepræsentant i arbejdsmiljøgruppen for videnskabeligt og administrativt personale (se oversigt nedenfor) sammen med Thomas Lund Hansen.
Opgaverne er ofte relateret til stress-håndtering, ergonomi, m.m. Der laves bl.a. en årlig kontor-rundering, man skal deltage i APV-processerne, LAMU-møder m.m.
Hvis du er interesseret eller har spørgsmål til hvad opgaverne ellers består af, kan du henvende dig til Thomas Ulrich, Thomas Lund Hansen eller Charlotte Rasmussen. Vi har brug for afklaring senest den 15. juni.
Læs mere om arbejdsmiljø-arbejdet på Geoscience på vores Arbejdsmiljøportal.
|
|
|
|
Valg til arbejdsmiljøorganisationen
|
|
|
|
Instituttets arbejdsmiljøorganisation 2021-2024
|
|
|
|
Parkeringsplads: uge 24-26
|
|
|
|
|
På baggrund af ændrede regler ved brug af droner er AU i april 2023 blevet oprettet som droneoperatør hos Trafikstyrelsen.
Det betyder, at AU - og herunder fakulteterne og institutterne - fremover har ansvaret for:
-
At droner mærkes korrekt med registreringsnummer DNK000001571745r og at forældet mærkning fjernes
-
At droner er forsikret efter gældende regler (selvforsikring gælder)
-
At fjernpiloter har de rette kompetencer til at flyve den drone, de flyver med
-
At etablere en koordineringsprocedure og en liste med fjernpiloter
Det er derfor vigtigt, at vi sikrer at ovenstående forhold og krav overholdes, og at alle, som gør brug af droner informeres. Journalisering af dronebeviser er nødvendig for at dokumentere fjernpiloternes kompetencer, samt at der simpelt kan trækkes en liste over godkendte fjernpiloter i det tilfælde, at Trafikstyrelsen ønsker det. Der er på AU udviklet en proces for ny mærkning af droner og en proces for registrering af dronepiloter (fjernpiloter), der betyder at alle dronecertifikater skal registreres i WorkZone. Hvis du får et dronecertifikat, skal du kontakte sekretariatet så vi kan registrere det korrekt i WorkZone.
Se evt. Trafikstyrelsens vejledning og henvisning til reglerne.
Er der spørgsmål til de nye retningslinjer ved brug af droner, kan I kontakte sekretariatet.
|
|
|
|