Geoscience Arbejdsmiljø nyhedsbrev

Nr. 3/2022 - Juli 2022

Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø

Nyhedsbreve om arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed sendes til alle ansatte og studerende. Nyhedsbrevet udgives ca. 4 gange om året, ofte ifm. LAMU møder. Information fra LAMU samt instituttets regler og retningslinjer kan altid findes på hjemmesiden under Arbejdsmiljø. (Kræver AU-netværk, brug VPN forbindelse udefra).

Dagsordener og referater fra LAMU møder findes på O-drevet:

O:\Nat-Tech_Geo-Faelles\Udvalg GEO\LAMU

Nyt fra LAMU

Navn, dato og kontaktoplysninger:

• Depotrum: Husk, at skrive navn, dato og kontaktoplysninger, når du sætter ting fra dig, fx paller, prøver eller rulleborde. Især er vores kælder-depoter fyldt med ting, som vi ikke ved hvem der arbejder med. Desuden står tomme skuffer, paller osv. mange steder uhensigtsmæssigt og blokkerer adgang til kølerum, reoler, nødudstyr osv.
  • Laboratorier: Hvis du efterlader prøver i stinkskabe, i varmeskabe eller på bordet til opbevaring til næste dag, skal der altid være en seddel med relevante oplysninger (også selvom det kun er dig der arbejder i området). Vi har løbende fejl på el, vandforsyning og ventilation og hvis de opstår når du ikke er der, er vi nødt til at vide om der indgår farlige kemikalier og hvem vi skal kontakte for at redde prøvematerialet.

Energi-reduktion: Husk at slukke lyset, når du forlader et lokale. De fleste lokaler i vores bygninger har manuelt betjent lys.

Yderdøre

Hvis du forlader campus når dørene er låst, skal du benytte de hvide trykknapper mærket "Ud".

De grønne "vridere" er kun til nødstilfælde.

Hvis døre, trykknapper, alarmer eller andet ikke virker, kontakt NT-Byg Øst hurtigst muligt.

Rygepolitik

Aarhus Universitet har en ny rygepolitik som gælder for ansatte, studerende og besøgende.

Rygepolitikken trådte i kraft den 1. januar 2022 og er under implementering.

Workshop om arbejdspladskultur

Tak til alle deltagere for en aktiv og engageret dag den 8. juni.

Arbejdsgruppen (Per, Thomas U, Thomas L, Ole, Trine, Jan & Charlotte) arbejder videre efter sommerferien med de input vi har fået. Vi håber på at kunne afvikle et lignende eksternt arrangement med et udvalgt tema 1 gang årligt.

Samme arbejdsgruppe vil også arbejde med resultaterne fra den psykiske APV 2022 - vi minder om, at den psykiske APV var anonym.

Kontakt os, hvis du har gode ideer: Vi tager altid imod forslag og kommentarer til at forbedre vores arbejdsplads.

Uddrag af medarbejder-introduktion (ved Trine)

During the last couple of years we have all been affected by a pandemic, we have moved in together, some people have left, new have been added – and in the committees for the local liaison and work environment (LSU and LAMU) we believe that these changes call for taking the temperature of the workplace culture at our department: How do we want to communicate and work together?

Colleagues, co-workers, teammates, helpers, companions, partners, friends or workmates – all different words to describe a colleague. Not all of us have to be best friends, or know eachothers kids, pets and favourite drink. However, we are all dependent on eachother, in one way or another, to fulfil the mission of the department. We are spending a lot of time together - so we might as well get the best out of it.

A great workplace culture can make us feel safe and respected among our colleagues. It would also enable us to talk to someone before a disagreement turns into a conflict and thereby prevent sleepless nights, headaches, sick leave and ultimately a long recovering period. Stress affects the individual, but must be solved together. We are all responsible for creating an environment where you are able to say stop before you are worn down. We won’t change everything in a day, but together we can take steps towards creating an even better workplace.

Kurser i sikkerhed og arbejdsmiljø

Institut for Geoscience har følgende arbejdsmiljø-relaterede kurser planlagt i 2022:

• Førstehjælp med hjertestarter afholdes onsdag den 21. september kl. 8.15-12.15. Kurset afvikles på dansk af Østjyllands Brandvæsen i lokale 1671-241. Kurset er for ansatte og studerende. Der er stadig ledige pladser: Giv besked til Charlotte, hvis du ønsker at deltage.
  • Vi forventer at afholde kurset Ergonomi ambassadør for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og sekretariatet i oktober 2022. Det vil gøre os i stand til bedre at vejlede og indkøbe egnede hjælpemidler. Kurset afvikles af Crecea, lokalt på Geoscience. Datoen er endnu ikke fastlagt, sandsynligvis den 11. eller 27. oktober. Nærmere information og tilmelding følger.

Vi kigger i øjeblikket på mulighederne for at afholde et kursus i førstehjælp med fokus på feltarbejde.

Kontor-rundering efterår 2022

Repræsentanter fra arbejdsmiljøudvalget og IT-udvalget besøger igen alle kontorer september-oktober 2022. Her fokuserer vi på ergonomi og IT sikkerhed på samme tid:

I forbindelse med at nogle ansatte flytter kontor afholder vi også at en mini-APV når kontor-flytningen er gennemført (sandsynligvis primo 2023?). Såfremt der er forhold der kan/skal løses med det samme er man som altid velkommen til at tage kontakt til sekretariatet eller arbejdsmiljøgruppen for VIP/kontor (Thomas Ulrich og Thomas Lund Hansen).

Geoscience arbejdsmiljøportal (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience arbejdsmiljøorganisation (kontakt information)

Arbejdsmiljø på Geoscience (brochure til nyansatte)

Nødsituation og evakuering på Aarhus Universitet