Geoscience Arbejdsmiljø nyhedsbrev

Nr. 4/2022 - September 2022

Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø

Nyhedsbreve om arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed sendes til alle ansatte og studerende. Nyhedsbrevet udgives ca. 4 gange om året, ofte ifm. LAMU møder. Information fra LAMU samt instituttets regler og retningslinjer kan altid findes på hjemmesiden under Arbejdsmiljø. (Kræver AU-netværk, brug VPN forbindelse udefra).

Dagsordener og referater fra LAMU møder findes på O-drevet:

O:\Nat-Tech_Geo-Faelles\Udvalg GEO\LAMU

Kort nyt fra LAMU

AU fokuserer på 3 hovedområder i APV 2022:

• Daglig ledelse
  • Stress & balance
  • Krænkende adfærd

Vi er i gang med at lave handleplaner for APV 2022, både fysisk og psykisk.

Der har på det seneste været forvirring om studerendes forsikring: Husk, at som studerende skal man have sin egen heltidsulykkesforsikring, både når man færdes på instituttet og når man er på felttur.

Vi diskuterer energi-reducerende tiltag uden at gå på kompromis med sundhed og sikkerhed. Kontakt Charlotte hvis du har forslag til konkrete områder hvor vi kan spare el eller varme.

Energi-reduktion

Fakultetet forventer store udgifter til energi. Institut for Geoscience samarbejder med BYG ift. at lave en handleplan der vil reducere energiforbruget (el og varme) lokalt på instituttet.

Regeringen har besluttet, at temperaturen sænkes til 19 grader fra den 1. oktober 2022 i alle offentlige kontorbygninger.

Du kan hjælpe, allerede i dag:

• Sluk strømkrævende enheder, fx lys, computere, skærme, laboratorieudstyr osv., når du ikke skal bruge dem.
  • Ryd op i kølerum og frysere: Kølerum bruger meget mere energi end køleskabe, kølerummet i 1671 koster alene 20-30000 kr. om året (2021 prisniveau). Har du overvejet, om nogle af dine prøver kan smides ud, eller måske kan de opbevares ved højere temperatur?
  • Luk døre, især til laboratorier: Udover at mindske turbulens og dermed nedsætte risikoen for at blive eksponeret for farlige stoffer, er det med til at reducere mængden af opvarmet luft som ventilationsanlæggene trækker bort. Energi brugt på at opvarme luft som interagerer med ventilationssystemer er en af vores største udfordringer.

Hent inspiration fra AU's nye kampagne: Kilowhat can you do? Brug energi med omtanke

Kurser og workshops i sikkerhed og arbejdsmiljø

Institut for Geoscience har følgende arbejdsmiljø-relaterede arrangementer på vej i 2023:

• Vi forventer at afholde kurset Ergonomi ambassadør. For medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og sekretariatet. Primo 2023.
  • Workshop med værktøjer til Stresshåndtering. For ansatte. Forår 2023?
  • Workshop om Arbejdspladskultur med emnet Anerkendelse. For ansatte. Før sommer 2023.

Datoer er endnu ikke fastlagt, nærmere information om tilmelding følger.

Vi undersøger også mulighederne for at afholde et kursus i førstehjælp med fokus på feltarbejde.

Evakueringsøvelse 2022

Inden længe afholder vi den årlige evakueringsøvelse i 1670-1675.

Konceptet for evakuering på Aarhus Universitet skal kunne fungere på alle tider. Da universitetet er en åben institution, er der ikke på forhånd udpeget personer, der skal fungere som evakueringsledere og samlepladsledere. Det er vigtigt, at alle kan træde i karakter, og påtage sig rollen som evakueringsleder eller samlepladsleder, hvis en situation kræver det. Det er derfor relevant at alle der færdes på Aarhus Universitet sætter sig ind i evakueringskonceptet.

Læs mere om formål og procedure og se videoen produceret af Aarhus Universitet.

Kontor-rundering 2022

Repræsentanter fra arbejdsmiljøudvalget og IT-udvalget besøger igen alle kontorer tirsdag og onsdag i næste uge (27.-28. september 2022). Her fokuserer vi på ergonomi og gennemfører årlig opfølgning på IT sikkerhed på samme tid:

I forbindelse med at nogle ansatte har flyttet kontor afholder vi samtidigt en mini-APV og følger også op på fysisk APV 2022. Såfremt der er forhold der kan/skal løses med det samme er man som altid velkommen til at tage kontakt til sekretariatet eller arbejdsmiljøgruppen for VIP/kontor (Thomas Ulrich og Thomas Lund Hansen).

Husk, at sætte ledninger fast med kabelbindere således at rengøringspersonalet kan komme til.

Geoscience arbejdsmiljøportal (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience arbejdsmiljøorganisation (kontakt information)

Arbejdsmiljø på Geoscience (brochure til nyansatte)

Nødsituation og evakuering på Aarhus Universitet