Geoscience Arbejdsmiljø nyhedsbrev

Nr. 4/2023 - November 2023

Nyhedsbrev om Arbejdsmiljø

Nyhedsbreve om arbejdsmiljø, sikkerhed og sundhed sendes til alle ansatte og studerende. Nyhedsbrevet udgives ca. 4 gange om året, ofte ifm. møder i det lokale arbejdsmiljøudvalg (LAMU). Information fra LAMU samt instituttets regler og retningslinjer kan altid findes på hjemmesiden under Arbejdsmiljø. (Kræver AU-netværk, brug VPN forbindelse udefra).

Dagsordener og referater fra LAMU møder findes på O-drevet sammen med øvrig lovpligtig information (fx APV handleplaner):

O:\Nat-Tech_Geo-Faelles\Udvalg GEO\LAMU

Kort nyt fra LAMU

Tak til alle for den velvilje vi mødte og de mange gode dialoger ifm. den årlige kontor-rundering for ansatte. En gruppe af arbejdsmiljørepræsentanter vil nu arbejde videre med input. Husk de gode historier og hvad der motiverer os hver især i vores daglige arbejdsopgaver.

Den 9. januar 2024 afholdes workshop om diversitet & ligestilling for LAMU, LSU, senior-WINGS (Women IN GeoScience) og en gruppe af studerende. Workshoppen kommer til at tage udgangspunkt i rapporten vedrørende "Kønsbalance på geofagene i Danmark: Hvor taber vi talent?".

Vi har opdateret instituttets regler og retningslinjer om bl.a. flussyre, alene-arbejde og de specielle forhold der gælder for gravide og ammende. Derudover findes der en ny række regler om feltarbejde, hhv. på land, til vands og i luften.

Nærved-ulykker

Hjælp os med at forebygge ulykker og skader

En ulykke sker når der opstår en fysisk eller psykisk skade, som følge af en pludselig hændelse. Det er ikke kun alvorlige arbejdsulykker og arbejdsskader som vi har pligt til at håndtere. Situationer eller hændelser, som kunne være blevet til arbejdsulykker, men hvor der af den ene eller anden grund (ofte ved en tilfældighed) ikke skete personskade, kaldes nærved-ulykker.

Et typisk eksempel er faldulykker, hvor der kan være mange årsager:

• Man falder over hensatte genstande
  • Man falder fordi gulv eller fliser er glatte eller uregelmæssige
  • Man falder fordi man bærer noget tungt og får overbalance
  • Man falder pga. dårlig eller manglende belysning
  • Man snubler og falder fordi man er træt eller ufokuseret
  • Andet

Nærved-ulykker skal registreres lokalt for at vi kan lære af forløbet: Vi ønsker ikke at det sker med et mere alvorligt udfald næste gang. Arbejdsmiljøorganisastionen skal lave passende tiltag for derigennem at reducere risikoen for at gentage hændelserne.

Kontakt den relevante arbejdsmiljøgruppe på Geoscience eller Charlotte.

Læs mere og registrer på AU's hjemmeside.

Psykologisk rådgivning for ansatte

Dansk Erhvervspsykologi yder professionel psykologisk rådgivning for alle ansatte ved Aarhus Universitet. Det kan foregå på dansk eller engelsk.

Et rådgivningsforløb kan være visiteret via nærmeste leder (5 samtaler) eller anonymt (3 samtaler).

Kontakt telefonisk på 70 22 76 12 (kl. 8-17 på hverdage) eller 70 22 76 10 (akut), alternativt på e-mail:

krisekorps@danskerhvervspsykologi.dk

Se mere om baggrund og indhold på instituttets hjemmeside

Husk, at du også kan tale med din tillidsrepræsentant, en arbejdsmiljørepræsentant eller instituttets daglige arbejdsmiljøleder (Charlotte).

Bygningsmæssige forhold

Renoveringen af loftet i foyeren er afsluttet i november.

Lige nu er der fortsat driftsmæssige aktiviteter der påvirker mange af os:

• Gelænderet ved trappen op mod parkeringspladsen bliver snart genopsat. Pas på, indtil det er på plads: Der kan være glat i den kommende tid.
  • Bagdøren ud til parkeringspladsen er i meget dårlig stand og bliver udskiftet. Det kan give støj og kulde-gener i de tilstødende områder.
  • Loftslys udskiftes løbende til LED-lamper.
  • BYG udfører kontrol af almindelige stinkskabe i uge 48.

Hvis du oplever fejl eller mangler så giv besked til NT-Byg Øst.

Geoscience arbejdsmiljøportal (inklusiv nyhedsbreve)

Geoscience arbejdsmiljøorganisation (kontakt information)

Arbejdsmiljø på Geoscience (brochure til nyansatte)

Nødsituation og evakuering på Aarhus Universitet