|
|
Af nye funktioner på personalesiden har Instituttet med Rasmus Andreasen nu en spektroskopist, og med Thomas Nielsen en erfaren fundraiser. Rasmus forestår røgt og pleje af analysefaciliteter omkring Niels Bohr gruppens nye massespektrometre, og Thomas er i færd med at lære det videnskabelige personale nærmere at kende for at kunne skræddersy sin indsats til den enkelte.
Optaget af nye BSc studerende ligger fortsat fornuftigt med omkring ca. 53 interesserede. Ca. 51 fik tilbudt en plads, og ca. 49 takkede ja. På forunderlig vis svarer dette tal til den dimensionering som Geoscience er underlagt, og som lander på 45 i 2020. Vi ved af erfaring at studiestarten kan være en vanskelig fase, og for at begrænse eventuelt unødvendigt frafald har instituttet indført rundbordssamtaler med de nyligt optagne studerende, således at de i små grupper det første års tid eller så får regelmæssig nærkontakt med undervisere.
I uddannelsesudvalget har Lektor Bo H Jacobsen afløst Lektor Mads F Knudsen som uddannelsesansvarlig. Forskningsudvalget er blevet sammensat bredere og som formand har Professor David L Egholm afløst Professor Marit-Solveig Seidenkrantz. Instituttet har ligesom alle andre enheder ved ST fået en institutledelse som skal rådgive institutlederen. Af andre nyskabelser kan nævnes erhvervsudvalget (formand Professor Esben Auken) der lige som forskningsudvalget også har et ophæng på fakultetsniveau. Jeg vil her sige rigtig mange tak for den kæmpemæssige indsats der er lagt af rigtig mange medarbejdere og studerende i Instituttets mange udvalg og komiteer. Uden dette nødvendige arbejde ville instituttet ikke kunne fungere. Også en varm tak til de eksterne deltagere i Instituttets aftagerpanel, som leverer nødvendig inspiration til hvordan vores kandidater kan
blive endnu mere attraktive.
Laboratorierne på 8000 C har været under ombygning i længere tid. Resultatet er nyskabelser i form af et laboratorium til præparation af prøver til måling af kosmogene isotoper samt et metalfrit renrum til præparation af prøver til massespektrometersystemerne. Disse forandringer er muliggjort fordi dygtige forskere har skaffet væsentlig ekstern finansiering. Den fortsatte udvikling af sådanne nye forskningsplatforme - og her bør også nævnes det seismiske og elektromagnetiske udstyr i henholdsvis bassin- og hydrogeofysikgrupperne - er helt nødvendig for at instituttet kan forblive konkurrencedygtigt og udvikle sig inden for nye områder.
2015 var året hvor Instituttets tidligere strategiplan 2012-2016 blev afløst af en plan for 2016-2020. Rigtig mange tak til de mange der i årets løb på skrift og i diskussioner har bidraget til planen. Vi kan være stolte af at Instituttet her med udgangen af 2015 synes at være i en rigtig god gænge med adskillige stærke forskningsgrupperinger, blomstrende eksterne samarbejder, et dygtigt og ihærdigt teknisk og administrativt personale, meget engagerede undervisere og studerende på alle niveauer og en stadig voksende gruppe af postdocs. Med dette ønsker jeg alle en rigtig
Glædelig Jul og et Godt Nytår.
Med venlig hilsen
Søren B Nielsen, Institutleder
|
|
|
|
|
Se også kalenderen på Geoscience medarbejderhjemmesiden.
Den 18. december - kl. 11.30
GEOSCIENCE JULEFROKOST!
Den 18. december - kl. 13.00
Kandidateksamen - Ole Skursch
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sygdom - ændret procedure
-
Sygemelding. Den første sygedag skal du meddele sekretariatet sekretariat@geo.au.dk at du er syg/ikke kommer på arbejde.
-
Raskmelding. Den første dag tilbage på arbejde, skal du også sende en e-mail til sekretariat@geo.au.dk med angivelse af hvor mange dage du har været væk.
De tidligere anvendte fraværserklæringer skal ikke længere udfyldes og fjernes fra hjemmesiden og postrummet.
Ferie
-
Har du ændringer til din ferie/ny ferie der skal registreres, skal du også sende en email.til sekretariat@geo.au.dk.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ny indkøbspolitik på AU
Universitetsledelsen har vedtaget en ny indkøbspolitik, som gælder for alle indkøb af varer og tjenesteydelser på AU – uanset om indkøbet finansieres af ordinære eller eksterne midler.
AU skal overholde gældende regler for offentlige indkøb, og med fokus på det potentiale der er for bsparelser og effektivisering på indkøbsområdet, skal indkøberne have omkostningsnedbringelse for øje. Indkøb skal altid foretages på de aftaler AU har. Kan dette ikke ske, skal indkøb inddrages. Læs mere på indkøbs hjemmeside:
Spørg Grethe, hvis du er i tvivl. Hun er vores indkøbskoordinator.
|
|
|
|
|
Træffetider/ST og AU partnere:
- mandag 8-16: AU Library, Morten Hjorth Gad, mhg@au.dk
- tirsdag 9-11: ST studier, Tina Veirup, tina.veirup@science.au.dk
- onsdag 9-11.30: ST økonomi, Thomas Lund Hansen, thomaslhansen@au.dk
- onsdag 9-13: ST økonomi, Rana Elahmad, rana@au.dk
- torsdag 9-11: ST HR, Steen Nielsen, steen@au.dk
- torsdag 9-12: ST IT, Dan Guldberg, dangu@au.dk / 93508294
Derudover har Bo Holm Jacobsen træffetid for studerende
- tirsdag 10-12
- torsdag 16.15-18
Oversigten kan også ses på forsiden af geo.medarbejdere.au.dk.
|
|
|
|
|
Geo-nyhedsbrevene på web
Dette og alle tidligere udsendte nyhedsbreve kan du til enhver tid læse på Geoscience medarbejdersiden: http://geo.medarbejdere.au.dk - Der er direkte link fra forsiden i højre kolonne.
Geoscience nyheder til studerende
Nyhederne til de studerende publiceres på studieportalen 3-4 gange årligt eller efter behov og annonceres via en mail til alle studerende. De kan læses på:
http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/geoscience/intern/nyheder-til-studerende/
Læs de seneste nyheder til de studerende - publiceret den 6. november 2015.
Andre nyhedsbreve
Tjek også nyhedsbrevene fra
|
|
|
Nyhedsbrevet udsendes af Institut for Geoscience og kan ikke afmeldes
|