Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 12/2019 - december 2019

Newsletter
in English

Kalender

  • 20. december
    Sidste frist for afregning i RejsUd og IndFak
  • 15. januar 2020
    Sidste frist for at indberette publikationer i PURE

Afregning i IndFak & RejsUd

HUSK at afregne fakturaer og kreditkorttransaktioner inden juleferien.

Workzone

Fakultetsledelsen og rektor har stor fokus på kvaliteten af vores journalisering.
Det er derfor en prioriteret opgave for alle institutter, centre, fakultetssekretariat og administration at sikre en god og omhyggelig journalisering.

På Fakultetsledelsesmødet den 21. november 2019 blev følgende besluttet:

  • Institut- og institutsekretariatsledere/centersekretariatsledere, fakultetssekretariat og administrationscenter skal afklare, hvordan I lokalt vil komme i mål med at sikre kvaliteten i journaliseringen og gennemføre en proces, så journalisering sker i WorkZone og i overensstemmelse med AU´s journalinstruks og gældende love (f.eks offentlighedslov, GDPR og miljøoplysningslov).
  • Det skal sikres, at der afsættes fornødne ressourcer til implementering og opfølgning på dette kvalitetssikringsprojekt.
  • Kvikguide til forskere udsendes.

Det skal understreges, at journaliseringsforpligtelsen påhviler alle medarbejdere på AU, både VIP og TAP.

Onsdag d. 29. januar vil der blive afholdt en WorkZone workshop, hor der vil være mulighed for at få vejledning og sidemandsoplæring i oprettelse af projekter i WorkZone.

Mere information vil følge på mail.

Der vil blive lavet kvikguides til nogle af de mest anvendte funktioner i WorkZone.
Disse vil blive lagt på medarbejderportalen, når de er klar.

På nuværende tidspunkt findes en guide til forskere.

INFO FRA HR OM ANSÆTTELSER

HR er desværre fortsat i en ekstraordinær situation og i særdeleshed her i december, hvor juleferien betyder en kortere periode til at løse diverse HR-opgaver.

De har særligt fokus på at få ekspederet alle sager, som har tiltrædelsestidspunkt i 2019, inden årsskiftet. Lige nu arbejder de på højtryk med sager, hvor tiltrædelsestidspunktet er november og december 2019. Det betyder, at de har sager i WorkZone med tiltrædelse i januar 2020 og fremefter, som de sandsynligvis ikke når at ekspedere her i december 2019 (til info. har de i alt ca. 110 sager i WorkZone til ekspedition).

HR prøver at nå så meget, de kan, i forhold til ansættelse i januar 2020 og frem i forhold til tidligere udmeldte prioritering:

Første prioritet er fortsat LØN til tiden ud fra følgende typer ansættelser:

VIP ansættelser – udlændinge uden for EU – både faste og midlertidige inkl. forlængelser

  • VIP ansættelser – udlændinge inden for EU – både faste og midlertidige inkl. forlængelser
  • VIP ansættelser – danskere – både faste og midlertidige inkl. forlængelser
  • TAP - SUL ansættelser (ansættelsesbrev skal leveres inden startdato)
  • TAP – fastansættelser
  • TAP – midlertidige ansættelser
  • Stillingsopslag: Igangværende opslag fortsætter med efterfølgende ansættelse ud fra ovenstående prioritering. Vi beder institutterne om loyalt at udpege sager, der er forretningskritiske, så prioriterer vi dem over de andre. Det kan betyde, at ikke-prioriterede emply-sager kommer til at ligge længere end normalt. Dette set i forhold til delingen af ST.
  • Nye stillingsopslag sættes i bero indtil uge 3, 2020 pga. delingen af fakultetet.

HR forventer, at de når udlændingesager med tiltrædelse i januar 2020 inden jul.

Der starter 2 nye medarbejdere i HR i januar 2020, hvor de efter oplæringen forventer en bedring af situationen.

Genbrug

Vores nye ph.d.-studerende Joanna har taget initiativ til at sortere endnu mere til genbrug.
Der står nu 3 spande med låg til hhv. glas, hård plast samt papir & pap i gangen ved køkkenet i bygning 1672.

Sorteringen foregår næsten som i private boliger i Aarhus' Kommune, så glas og plastik skal være lettere rengjort og papir og pap må ikke være beskidt (dvs. INGEN pizzabakker!)

AffaldVarme kan ses lister over hvilke ting, der kan sendes til genbrug, og hvilke der ikke kan.

Vi håber, alle på Geoscience vil støtte op om dette gode initiativ.

... og en opdatering om reglerne for sortering af plastik...

Genbrug plastik rigtigt (gælder Aarhus Midtby)

Containeren til plast-affald ved bil-elevatoren (1674) bliver ofte forurenet med blødt plastik.

Eksempelvis kan rengjorte flasker, bøtter, bakker, dunke, låg og engangsservice genbruges, dvs. HÅRDT plastik må gerne kommes i containeren.

Alt andet (fx plastikposer, husholdningsfilm, bobleplast, tuber, flamingo, osv.) der er BLØDT plastik må ikke lægges til genanvending i plastikcontaineren.

Omnibus' julekalender

Juletraditioner fra den store verden
Hver dag frem til juleaften kan du i Omnibus’ julekalender møde en af de mange medarbejdere og studerende på AU, som har en international baggrund.

Alle 24 fortæller, hvordan de skal fejre jul i år, og deler den bedste og værste juletradition fra deres hjemland.
De fortæller også, hvad der irriterer dem mest ved den danske jul.

Sekretariatet holder lukket

Alle medarbejdere i sekretariatet går på juleferie d. 20. december 2019 og holder fri indtil d. 6. januar 2020.

Sekretariatet holder også lukket fra kl. 11.30 og resten af dagen d. 17. december.

Jul i administrationscenteret

Administrationscenter ST holder lukket fra d. 21. december til og med d. 5. januar 2020.

Enkelte medarbejdere er på arbejde d. 23., 27. og 30. december samt d. 2. og 3. januar, men man skal forvente længere svartider.

ST IT support Campus Aarhus holder åbent d. 23. 27. og 30. december i tidsrummet 9.00 - 13.00.

Efter juleferien vil mange af medarbejderne være optagede af delingen af ST, hvorfor der også til den tid kan være forlængede svartider.

Intern post holder lukket

Intern post holder lukket d. 27. og d. 30. december.

Der er ingen udveksling af post disse 2 dage.

Når journalisten ringer...

I forbindelse med kødsagen kommer der flere henvendelser fra medierne.

Hvis du bliver kontaktet af journalister eller andre og har brug for vejledning til at håndtere en henvendelse, er der hjælp at hente hos ST Kommunikation.

geoscience-studerende vinder Tapas hackathon

Mens andre tog til julefrokost forrige fredag deltog geoscience-studerende Mathias Busk Dahl i et Hackathon arrangeret af bl.a. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering.

I konkurrencen skulle deltagerne præsentere et bud på en revolutionerende brug af den såkaldte TAPAS platform. TAPAS står for "Testbed i Aarhus for Præcisionspositionering og Autonome Systemer".

Mathias præsenterede sammen med to andre et koncept, hvor radarer, fløjet af droner, blev brugt til at hjælpe med udbygningen af Aarhus Havn. Konceptet var så godt, at gruppen vandt konkurrencen og 20.000 kr.

Stort tillykke til Mathias!

Rekruttering af nye studerende

Vi arbejder hårdt på at få flere studerende til at vælge at læse Geoscience.

Ét af tiltagene er de fine postkort, Kathrine har lavet.
Kortene skal i første omgang tages med på besøg på gymnasier, når David og Mads tager ud for at føre Klimadialog med de unge.

Gæster ved Geoscience

Selv om bommen på parkeringspladsen ved 1670-1675 er kommet i brug, skal der stadig gives tiladelse til gæsteparkering i Parkzones system.
 

Efter bommen til parkeringspladsen er taget i brug igen, er det blevet ekstra vigtigt at sørge for gæstekort til gæster, der kommer i bil.

Medarbejdere ved Geoscinece KAN IKKE SELV aktivere gæstekort. Dette ansvar ligger hos ST Byg og er en ledelsesbeslutning, som vi ikke har mulighed for at omgå.

Kom derfor til sekretariatet i god tid, når du får en gæst, der skal have gæstekort.
ST Byg er pressede på tid, de kan ikke altid nå at åbne et kort samme dag, de modtager en forespørgsel.

Selv om dit adgangskort virker til bygningerne 1670-1675, kan det være ubrugeligt i bommen.
Det skyldes, at nogle adgangskort ikke har den chip, der bruges i bomsystemet.

Har du et adgangskort, der ikke virker i bommen, skal du bestille et nyt kort.
Når du modtager det nye kort, skal du forbi sekretariatet, for at få sat korrekt adgang på.

Internationalt Center er flyttet i nye lokaler

Internationalt Center, International Academic Staff Services (IAS) og resten af ​​Talent Development Unit er flyttet i nye lokaler.

De bor nu på Trøjborgvej 82 - 84, 1. sal (bygning 1910)

Ny aftale på kurérforsendelser

AU Indkøb har indgået en ny aftale på kurérforsendelser (0,5 - 50 kg) med Blue Water Shipping.

Aftalen løber fra d. 1. oktober 2019 til d. 7. februar 2021.

Læs mere om aftalen og find kontaktinformationer på vores kontaktpersoner hos Blue Water på AU Indkøbs side.

Husk at registrere publikationer i pure

Onsdag d. 15. januar 2020 er sidste frist for at indberette publikationer med udgivelsesår 2019.
Det er også sidste frist for at gøre dine publikationer tilgængelige i Open Access.

Tjekliste for registrering i PURE

Husk rejseforsikringskort, hvis du rejser til udlandet

Husk at få et rejseforsikringskort med, hvis du rejser til udlandet på vegne af Aarhus Universitet.

Kortet udleveres i sekretariatet.

Power BI

Power BI er det nye rapporteringssystem til projekter. Det blev præsenteret til VIP Lunch d. 4. december, og der er blevet delt foldere ud i dueslagene i postrummet.

Power BI login

Nyt fra biblioteket

I forbindelse med systemskifte ved biblioteket er der opstået nogle udfordringer. Det har bl.a. betydet, at vores bibliotekar i en periode ikke har været i stand til at trække lister til os over nye tidsskrifter og bøger i GEO samlingen.

Vi håber på, der snart kommer styr på teknikken.

Nye medarbejdere

Kathrine Eg Lindgaard

Mange af jer har nok allerede mødt mig, men det her vidste I måske ikke:
Jeg er cand. mag. i litteraturhistorie og creative writing fra AU i 2016. Samme år udkom min debutroman "Regnorm", og jeg har siden oversat seks børnebøger. Jeg har efterfølgende taget en uddannelse som digital koordinator og specialiseret mig i søgemaskineoptimering af hjemmesider. Jeg har før arbejdet som marketingmedarbejder, seo-konsulent, forlagsredaktør samt som storyteller for et lille bureau. Jeg brænder for den gode tekst og klar kommunikation.
De første to måneder her på Geoscience har jeg hovedsageligt beskæftiget med med rekruttering (I har måske set mig og min kameraarm vimse rundt og filme), men fra januar overtager jeg Krishnas arbejdsopgaver, når hun går på barsel. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med jer det næste år.

Ny ferielovgivning

Information om de nye ferieregler og overgangsperioden findes under AUs medarbejderservice.

HUSK at tjekke din feriestatus på mit.au.dk jævnligt.
Er du på samtidighedsferie er det desværre ikke muligt at se status på mit.au. Kontakt sekretariatet for information.

På gensyn i 2020

ST-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

  • Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
    Mandag 9-12
  • Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
    Onsdag 8-15 og fredag 8-14
  • Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
    Torsdag 9-12
  • Rikke Märcher Rochat (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | rmr@au.dk
    Torsdag 9-12


Andre partnere:

  • Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
  • Rikke J. Ljungmann, Rådgiver, specialkonsulent, ST PhD-administration | rjl@au.dk
  • Claus Palle, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office | cpa@au.dk

 

Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter