Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 9/2020 - oktober 2020

Newsletter
in English

Kalender

 

Corona/Covid-19

Mundbind udleveres i sekretariatet

Alle ansatte og studerende opfordres til selv at medbringe mundbind, nu hvor reglerne er blevet strammet, og vi alle skal bære mundbind på gangene og i fællesrum.

Det er dog stadig muligt at få udleveret mundbind i sekretariatet (Susannes kontor 1672-130).

Det er derimod IKKE tilladt at tage mundbind fra kontor 1672-232, hvor pakning af mundbind foregår.

Smitteudvikling på Nat

AU har ændret sin politik angående offentliggørelse af smittetal.
Derfor er det nu muligt at følge med i antallet af smittede på fakultetes corona-hjemmeside.

Link til Nat's corona-hjemmeside

Download corona-app'en

Alle medarbejdere og studerende opfordres til at downloade app'en smitte|stop til deres smartphone, så vi i fællesskab kan få inddæmmet COVID-19.

Svært at skaffe handsker

Fordi det stadig er svært at skaffe handsker, er der i klasselokaler og mødelokaler blevet distribueret handsker, der ikke egner sig til håndtering af kemikalier (det gælder også ethanol).

Handsker som er kemikalieresistente må fremadrettet kun bruges i laboratorier.

Er du i tvivl, spørg en laborant.

Besøg fra rektor udsat

Det planlagte besøg fra rektor d. 18. november bliver desværre ikke til noget alligevel.

Vi håber, det kan lade sig gøre at få besøg i foråret 2021.

Priser og udnævnelser

David Lundbek Egholm

David bliver prodekan for forskning på Faculty of Natural Sciences pr. 1. november 2020.

Fra Institut for Geoscience skal lyde et stort tillykke med stillingen, selv om vi er kede af at give slip på ham.

Link til fakultetes nyhed om ansættelsen af David

 

Line Meldgaard Madsen

Line er én af 6 unge kvindelige forskere, der er blevet udvalgt til at modtage en Villum International Postdoc bevilling. Pengene skal bruges til projektet:

"Udvikling af bedre forståelse af klimaændringernes virkninger på vandsystemer med fokus på overflade- og grundvandsdynamik."

Link til nyheden på VILLUM FONDENS hjemmeside

Bestilling af computere på 2020 budget

Nat-Tech IT informerer om, at man skal forsøge at bestille nye computere senest d. 6. november, hvis fakturaen for computerne skal dateres i 2020.

Bestillinger foretaget mellem jul og nytår vil først blive ekspederet i 2021.

Ny kalender til undervisningsaktiviteter

Der er blevet oprettet en kalender i Outlook til koordinering af undervisnings-relaterede aktiviteter.
Den hedder "Undervisning, GEO".

Alle undervisere har adgang til kalenderen, og heri skrives aktiviteter, der kan påvirke den daglige undervisning.
Særligt ekskursioner og feltture er vigtige at føre ind.

Det er også god stil at sende en påmindelse til de undervisere, hvis undervisning måtte være påvirket af de særlige aktiviteter.

Ny mail-adresse til NT-Byg

Facility management på Nat-Tech Bygningsservice er blevet delt i 4.

Geoscience hører under NT-Byg Øst, der består af:

• Leif Østergård Mikkelsen (lom@au.dk)
• René Nielsen (rene.nielsen@au.dk)
• Willy Christensen (willy.christensen@au.dk)
• Lars Hansen ( starter 2. November 2020)

Teamet kan træffes på fællesmail: NT-BygOest.Bygningsservice@au.dk

Optimering af HR's ydelser

Processerne i samarbejdet mellem HR og institutterne skal optimeres. Det betyder at:

  1. HR skal modtage ansættelsessager fra institutterne senest:
    - 30 dage før tiltædelse (danske borgere)
    - 60 dage før tiltrædelse (EU borgere)
    - 90 dage før tiltrædelse (ikke-EU borgere)
  2. Tiltrædelse skal ske d. 1. eller d. 15. i en måned
  3. Ansættelser bør være af minimum 6 måneders varighed
  4. HR prioriterer ansættelsessager i denne rækkefølge:
    1. Fast VIP
    2. Fast TAP
    3. Midlertidige VIP
    4. D-VIP
    5. D-TAP
    6. Øvrige

Afvigelser kan ske efter aftale mellem HR og institutleder.

​Spørgsmål kan stilles til HRs teampostkasse: HR.ST.team1@au.dk eller til vores HR-partner Kathrine Kofoed Jensen | kofoed@au.dk | +45 9350 8204

Ny folder om at blive erhvervsforsker

Delingen af ST i Nat og Tech har medført deling af ph.d.-skolen.

Derfor er der lavet en ny brochure, der beskriver det at være erhvervsforsker ved AU.

Link til brochure

Ved spørgsmål kan vores partner ved ph.d.-skolen kontaktes:

Rikke J. Ljungmann | rjl@au.dk | +45 6020 2605

Når corona-situationen igen tillader det, vil Rikke være at finde i partnerkontoret, 1671-134, torsdage kl. 12.30 - 14.30.

Nyt fra Nat Tech IT

  • Vi forventer, at NT-IT opgraderer teknik i auditoriet og undervisningslokaler. Hvornår det sker kan vi dog ikke sige.
  • Office 365: Man er klar til udrulning af OneDrive. Hermed bliver det muligt at tilgå sine filer fra alle enheder (computere, tablets, mobiltelefoner).
    Der vil komme mere information inden det sker. Målet er, at O-drevet ikke længere benyttes. På AU's hjemmeside om dataopbevaring kan man læse om forskellige løsninger til dataopbevaring (O-drevet, Sharepoint osv.)
    Link til siden om dataopbevaring
  • Sikkerhed og enheder: Der er mange ukendte enheder på AU’s netværk. Kendte og ukendte enheder vil blive skilt i 2 separate netværk. F.eks. vil gæster fremadrettet kun kunne tilgå det ukendte netværk.
  • Vedrørende kontakt til IT support: Ring eller skriv gerne. Afhentning af hardware må kun ske efter forudgående aftale.
    Der har været ca. 50% mere indkøb af IT udstyr ifm. Corona, og der er meget hardware, der afventer afhentning.

Har du brug for hjælp?

Som et forsøg har vi ansat en studentermedhjælper til et antal faste timer på instituttet.

Andreas kommer hver anden torsdag i 4-5 timer, alt efter behovet, og udfører diverse forefaldende opgaver.

Har du en opgave, du har brug for hjælp til, så tag kontakt til sekretariatet med beskrivelse af opgaven.

Online brug af billeder og video

Som offentlig organisation er AU's hjemmesider omfattet af Tilgængelighedsloven fra 23. september 2020.

AU har samlet en række regler for og tips til, hvordan man bruger videoer og billeder online, f.eks. ifm. undervisning. Bemærk, at brug af eksempelvis Youtube frarådes, da rettighederne for videoen dermed overgår til Youtube.
En vigtig detalje er, at alle videoer, der produceres, fremadrettet bør have undertekster.

Læs mere om webtilgængelighed

Information om Arbejdsmiljø

Valg til arbejdsmiljøorganisationen

Der skal afholdes valg til arbejdsmiljøorganisationen i starten af 2021: Nuværende valgperiode slutter den 28. februar 2021.

Valgprocessen på Geoscience starter så småt ultimo 2020, hvor Birte Lindahl Eriksen er udpeget som lokal kontaktperson på instituttet.

Se medlemmerne i instituttets arbejdsmiljøudvalg (LAMU) og arbejdsmiljøgrupper (AMG)

Læs mere om det arbejde som arbejdsmiljøorganisationen udfører

Nærmere information om valget følger.

Undersøgelse af effekten af ændret arbejdssituation

Det er blevet konkluderet af Crecea, at personer generelt falder i 3 kategorier (ligeligt fordelt) under COVID-19 og under restriktionerne ifm. at arbejde hjemmefra:

• Nogle der føler sig bedre tilpas end under normale arbejdsforhold
• Nogle der har det dårligere
• Nogle der føler det samme

Effekten af en ændret arbejdssituation (kombineret med en global pandemi) kan forårsage demotivering, især når du vender tilbage til normal-situationen. Hvis du har brug for at tale med nogen, er du velkommen til at kontakte din arbejdsmiljørepræsentant, fagforeningsrepræsentant eller AU’s psykologiske rådgivning.

Link til Geosciences side om psykisk arbejdsmiljø

Husk at lukke dørene til laboratorierne

Ventilationssystemerne i 1670-1675 er indreguleret som et lukket system til hvert lokale med hhv. indblæsning og udsugning, der er justeret efter behov ift. indretning/brug og lokalets volumen. Dvs. for at bl.a. punktsug og stinkskabe fungerer optimalt i laboratorierne, bør alle døre holdes lukkede til laboratorierne.

Derudover hjælper lukkede døre også til at afgrænse kemikalieudslip ved ventilationssvigt, minimerer støjgener og evt. spredning af brand vil ske langsommere.

Visse døre SKAL ALTID holdes lukkede.

Beredskab

AU’s kriseberedskab har udarbejdet instrukser vedrørende begrebet ”Amokhandlinger”: Terrorhandlinger, skudepisoder, trusler og øvrige typer af voldshandlinger.

Link til instrukserne

AU har udarbejdet en video om beredskab og evakuering.

Link til beredskabsvideo

Evakueringsøvelse

Der skulle være afholdt evakueringsøvelser i bygningerne 1670-1675 og 1120 her i efteråret.

Pga. Covid-19 er mange kommet bagud med deres opgaver, og det har ikke været muligt at finde et tidspunkt, hvor en øvelse ikke ville være til stor gene for det arbejde, der udføres i bygningerne.

Derfor udskydes evakueringsøvelsen til 2021.

PIGA hjemmeside

PIGA har fået ny hjemmeside med beskrivelse af foreningens formål og aktiviteter samt vejledning til, hvordan man bliver medlem.

Link til PIGA's hjemmeside

Nye medarbejdere

Hafsa Mahmood er blevet ansat som ph.d.-studerende med start d. 1. august 2020.

Hafsa is a hydroscience engineer. She was born and raised in Pakistan.

She did her bachelor's in environmental sciences from Pakistan (with a one-semester study program Global UGRAD in Minnesota, USA). Then, she came to Europe as an Erasmus Mundus scholar for the Joint Master's degree program in Groundwater and Global Change - Impacts and Adaptation (GroundwatCH 2017-2019).

During her masters, Hafsa has worked as an intern for the Junior research group INOWAS, TU-Dresden. She has also worked with the United Nations University - Institute for Integrated Management of Material Fluxes and of Resources (UNU-FLORES, Germany) and National Researches Institute of Rural Engineering, Water and Forests (INRGREF, Tunisia) on a project related to Managed aquifer recharge and emerging pollutants in a coastal aquifer, Tunisia.

Hafsa moved to Denmark in October 2019 because her husband works at Siemens. She found the Department of Geoscience, Aarhus University, quite relevant to her research aspirations and she wanted to do a Ph.D. so, she applied at Aarhus University and got a Ph.D. position.

Nyt fra biblioteket

Nye tidsskrifter

  • Journal of Foraminiferal Research (2020) vol. 50, nr. 2
  • Journal of Foraminiferal Research (2020) vol. 50, nr. 3
  • Economic Geology (2020) Vol. 115, nr. 3
  • Economic Geology (2020) Vol. 115, nr. 4
  • Economic Geology (2020) Vol. 115, nr. 5
  • Petrophysics (2020) Vol. 61, Nr 2
  • Aktuel Naturvidenskab (2020) nr. 4
  • Vejret (2020) Årg. 42, nr. 3

Tidsskrifterne står i reolen i frokoststuen i bygning 1672

Nat-Tech-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

  • Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
    Mandag 9-12
  • Mette Møller Larsen, controller, Økonomi | mmla@au.dk
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektøkonom, Økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
    Onsdag 8-15 og fredag 8-14
  • Ann-Christina Lauring Knudsen (Stine), AU Forskning og Eksterne Relationer | aclk@au.dk
    Torsdag
  • Rikke J. Ljungmann, Rådgiver, specialkonsulent, PhD-administration | rjl@au.dk
    Torsdag 12.30-14.30


Andre partnere:

  • Maiken Dazelle Nielsen, Undervisning og eksamen | maiken@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til Nat Tech HR Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til Nat Tech HR Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk

 

Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Geo-nyhedsbrevene på web
Læs alle udsendte nyhedsbreve på Geoscience medarbejdersiden: http://geo.medarbejdere.au.dk.

Geoscience nyheder til studerende
http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/geoscience/intern/nyheder-til-studerende/ 

Andre nyhedsbreve
NAT: https://scitech.medarbejdere.au.dk/aktuelt/nyhedsbreve/nat-medarbejdernyt/
AU: https://medarbejdere.au.dk/info-og-nyheder/nyhedsbreve/

 

Click here to unsubscribe from the newsletter