Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 8/2021 - september 2021

Newsletter
in English

Kalender

  • 30. september
    Hybrid konference om bæredygtighed
    Sammen om grønne oplevelser
  • 1. oktober
    Geoscience sommerfest
  • 4. oktober
    Seminar for nye medarbejdere
  • 6. oktober
    Girls' Day in Science
  • 27. - 29. oktober
    Studiepraktik
  • 5. november
    Geo Match: Netværks- og Karrieredag
  • 3. december
    Julefrokost
  • 27. + 28. januar 2022
    Geo-OL semifinale på Geoscience

HR i partnerkontoret

Både vores HR-partner og vores HR-supporter kommer fremadrettet til at sidde i partnerkontoret 1672-123 om tirsdagen mellem 8.00 og 12.00.

HR-partner: Kathrine Kofoed Jensen | kofoed@au.dk | +45 9350 8204

HR-supporter: Nanna Agnethe Duelund Kristensen | nadk@au.dk | +45 9350 8538

Priser

Hamed Sanei

Professor Hamed Sanei har vundet prisen Ralph Gray Award for den bedst bedømte artikel i 2020 inden for kul og organisk petrologi af The Society of Organic Petrology.

Prisen gives for artiklen "Genesis of solid bitumen".

Læs artiklen her

Forskning og udgivelser

Christoffer Karoff

Lektor Christoffer Karoff modtager 2 mio. kr. fra Villum Experiment-programmet til et projekt, der skal designe og konstruere en prototype til overvågning af metanemissioner fra rummet.

Læs fakultetets artikel: "19,7 millioner kroner til vilde forskningsidéer"

Ferie

Husk at melde ferie, ændringer til ferie og sygdom ind til sekretariatet; sekretariat@geo.au.dk.

Du kan altid tjekke din feriestatus på medarbejdersiderne under ”min profil” (øverste højre hjørne).

Mødekultur post corona

LSU har drøftet, hvilke positive erfaringer vi har gjort os under nedlukningerne. Herunder muligheden for at deltage i møder online. LSU opfordrer til, at alle møder afholdes som fysiske møder, men at der i mødeindkaldelsen skal være en mulighed for online deltagelse, hvis man er forhindret i fysisk at være på instituttet.

Sæt derfor gerne et link til videomøde i mødeindkaldelsen.

Mødelokale 1671-241 og vores undervisningslokaler har alle fået installeret Zoom Room, der muliggør hybridmøder via Zoom.

I mødelokale 1672-114 står vores vidoekonference-skærm, der er flytbar og kan kobles på VMeet.

Nye kørebøger i institutbiler

De 4 institutbiler, der benyttes til feltture, får nye kørebøger fra 1. oktober.

Fremadrettet skal man også notere projekt- og aktivitetsnummer i kørebøgerne.

Benyt bagdøren i Dale's

Alle undervisere og studerende, der har undervisning i bygning 1653 (Dale's bygningen), bedes benytte bagindgangen, der kan ses fra Geoscience p-pladsen.

Tyveri - lås din dør

På Institut for Fysik og Astronomi har de oplevet forsøg på tyveri.

Efter ophævelse af coronarestriktionerne samt flytningen fra bygning 1120 er vi rigtig mange mennesker i Geoscience-bygningerne, og vi støder alle på mennesker, vi ikke kender.

Sørg derfor for at låse dit kontor, når du forlader det, så du ikke kommer tilbage til en grim overraskelse.

Hjælp til internationale medarbejdere

Vores internationale medarbejdere kan få hjælp til alverdens ting, der har at gøre med at slå sig ned i Danmark.

Nyheder og events findes på denne side: www.internationalstaff.au.dk

Har man brug for personlig assistance, kan man booke tid hos en medarbejder ved Talent Development and International Staff Office på denne side: www.internationalstaff.au.dk/contact/book-an-appointment

 

Tjek dit spamfilter

Ny teknisk løsning rulles ud på AU for at beskytte din indbakke mod falske mails. Indtil løsningen er fuldt implementeret, skal du holde ekstra øje med dit spamfilter.

Ny side om GDPR til forskere

AUs databeskyttelsesenhed har udviklet et nyt websted om GDPR -retningslinjer for forskere, der behandler personoplysninger i deres forskning - https://au.dk/gdpr/research.
Webstedet opdateres regelmæssigt, og du kan konsultere det for at få oplysninger om, hvilke procedurer du skal følge for at overholde den generelle databeskyttelsesforordning.
Hjemmesiden indeholder generelle retningslinjer, der gælder for forskere på hele universitetet.

Hold styr på forskningsdata

En ny digital løsning er nu på vej til AU-forskere – den skal gøre det nemmere at holde styr på forskningsdata gennem hele forskningsprocessen.

Læs artiklen fra AU

Nye udvalg på GEO

Instituttet har fået 2 nye udvalg og 1 eksisterende har fået nye medlemmer.
Her er medlemmerne af de nye udvalg.
 

Institutforum:

Jan Piotrowski, institutleder
Christof Pearce, VIP
Søren Bom Nielsen, VIP
Rasmus Andreasen, TAP
Susanne Weis Fogh, TAP
Mathias Busk Dahl, ph.d.-studerende
Marie Winther Svendsen, studerende

 

Arbejdspladskulturudvalg:

Jan Piotrowski, institutleder
Thomas Lund Hansen, LSU
Trine Ravn-Jonsen, LSU
Ole Rønø Clausen, LSU
Per Trinhammer, LAMU
Charlotte Rasmussen, LAMU
Thomas Ulrich, LAMU

 

Bæredygtighedsudvalg:

Thomas Lund Hansen, sekretariat
Gülnur Dogan, TAP
Charotte Rasmussen, laboratorie
Susanne Weis Fogh, sekretariat og indkøbskoordinator
Christian Lundager Nedergaard, værksted
Thorsten Nagel, VIP
Henrieka Detlef, postdoc
Caroline Christensen, studerende
 

Se alle instituttets udvalg på medarbejdersiderne
 

Nyt fra biblioteket

Elsevier kontrakt og adgang

Det kongelige bibliotek har opdateret deres side med alt, du skal vide om kontrakten med Elsevier.

Gå til siden om Elsevier kontrakten 2021-24

Nye medarbejdere

Hoang Bui

Hoang er startet som gæste ph.d.-studerende hos Ole Rønø.
Her er en præsentation med Hoangs egne ord:

I’m a Vietnamese PhD student from the University of Copenhagen. My main interest is the structure and tectonics of Cenozoic basins in the South China Sea, particularly offshore Vietnam. I work mainly with seismic data, but I also work with high resolution drone imaging. I come to Aarhus for a research stay, as well as to take some courses. I look forward to spending the time here in Aarhus, and thank you for welcoming me.

Anji Liu

Anji er startet som ph.d.-studerende hos Hamed Sanei.
Her er en præsentation med Anjis egne ord:

Hello everyone. My name is Anji Liu from China majoring in Organic Geochemistry. I am glad to be a member of Department of Geoscience. My supervisor is Hamed Sanei. As a PhD candidate, I chose Aarhus University for its professional environment and friendly atmosphere. I also would like to experience unique exotic customs, for instance, foods, scenery, culture, etc. to enrich my life. I like playing basketball and cooking. Pepper and dark chocolate are my favorites. Thank you.

Corona/Covid-19

Nat-Tech-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1672-123:

 

  • Mette Møller Larsen, controller, Økonomi | mmla@au.dk | +45 6057 1105
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektøkonom, Økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk | +45 9352 1027
    Onsdag 8-15 og fredag 8-14
  • Kathrine Kofoed Jensen, HR-partner | kofoed@au.dk | +45 9350 8204
    Tirsdag 8-12
  • Nanna Agnethe Duelund Kristensen, HR-supporter | nadk@au.dk | +45 9350 8539
    Tirsdag 8-12

    Vi har ikke længere fast onsite IT-support. Hjælp til IT fås ved at oprette en sag på supportportalen: support.au.dk.


Andre partnere:

  • Frederikke Kongsted Hansen, Ph.d.-partner, Ph.d.-administrationen | fkh@au.dk | 9352 2673
  • Ann-Christina Lauring Knudsen (Stine), AU Forskning og Eksterne Relationer - Forskningsstøtteenheden (FSE) | aclk@au.dk | 9352 2209
  • Henriette Withen Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | hwh@au.dk | 4189 3290
  • Torkil Bukkehave Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | tbh@au.dk | 9352 1166
  • Anne Ambrosius Frederiksen, Undervisning og eksamen | aaf@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til Nat Tech HR Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til Nat Tech HR SpecialistteamHR.ST.team.specialist@au.dk

 

Thomas Ulrichs kontortider for studerende:
Tirsdag 12-14 og torsdag 16-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter