Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 9/2021 - oktober 2021

Newsletter
in English

Kalender

  • 27. - 29. oktober
    Studiepraktik
  • 5. november
    Geo Match: Netværks- og karrieredag
  • 12. november
    PIGA juleklip
  • 3. december
    Julefrokost
  • 27. + 28. januar 2022
    Geo-OL semifinale på Geoscience

Priser

Karen Luise Knudsen

Lektor emerita Karen Luise Knudsen fra Institut for Geoscience modtager den meget prestigefyldte pris Joseph A. Cushman Award for sit fremtrædende arbejde indenfor foraminifer mikropaleontologi.

Forskning og udgivelser

Anders Damsgaard

Postdoc Anders Damsgaard fortæller i denne artikel på DR om kviksand. Hvad er det egentlig, hvordan opstår det – og hvad skal du gøre, hvis du sidder fast?

Læs artiklen: "Det bugner med kviksand i Danmark: Sådan kommer du op af de skjulte fælder"

Ny phd programformand

Søren Bom Nielsen overtager rollen som programformand for ph.d.-programmet på Institut for Geoscience pr. 1. november 2021.

Ny IT-supporter

Vi har fået ny fast IT-Supporter. Han hedder Daniel Gjerulf Knudsen og kommer til at sidde i partnerkontoret, 1672-123, hver tirsdag kl. 9-14 med start d. 2. november.

Tag godt imod Daniel.

Udenfor kontortiden skal man benytte IT-supportportalen support.au.dk, når man har brug for hjælp til IT.

Bliv medlem af PIGA...

... og få rabat på egenbetalingen til julefrokosten.

Alle medarbejdere ved Institut for Geoscience er velkomne til at deltage i årets julefrokost. Det gælder også gæster, der er på instituttet d. 3. december. Prisen for deltagelse er 200 DKK.

Er man medlem af PIGA (Personaleforeningen ved Geoscience), får man 100 DKK i tilskud.
Et medlemskab koster 20 DKK pr. måned.
Er man endnu ikke medlem, kan man blive det ved henvendelse til Susanne i sekretariatet eller formand for PIGA, Rasmus Andreasen.

OBS! Det er kun medarbejdere, der er ansat ved Institut for Geoscience, der kan blive medlem af PIGA. Det skyldes, at det månedlige abonnement trækkes fra lønnen.

Booking af lokaler på geo

Flere medarbejdere ved GEO er stødt på udfordringer, når de har forsøgt at booke et undervisnings- eller mødelokale i Outlook.

Det er særligt de 2 nye undervisningslokaler i bygning 1653, der har voldt problemer. Flere har oplevet, at deres anmodning om at booke lokaler er blevet afvist, selv om lokalerne var ledige.
IT har løst problemet, der skyldtes en fejlopsætning af Outlook-kalenderen.

Når man booker enten undervisnings- eller mødelokale, skal man invitere lokalet med til det møde, man opretter i sin egen kalender. Er lokalet allerede booket, vil man få en meddelelse om dette.

Ændringer i RejsUd

Som flere allerede har bemærket, er der lavet ændringer i RejsUd.

Hvor der tidligere skulle vælges mellem 3 formålstyper, er der i dag kun disse 2 at vælge mellem:

  1. Køb/rejser foretaget i Danmark
  2. Køb/rejser foretaget i udland

Samtidig er antallet af omkostningstyper skåret ned fra 72 til 30, hvilket gerne skulle hjælpe til at gøre afregningerne enklere og hurtigere at håndtere.

Der er stadig hjælp at hente her: au.dk/firevigtige
og her: rejser@au.dk

Infoskærme

Under coronanedlukningen gik vi over til et nyt system på infoskærmene.

Det nye system forhindrer os i at benytte skærmene som andet end infoskærme, og der må ikke sættes PC'er til skærmene.

Forsøger man at sætte sin egen PC til en infoskærm, ryger opsætningen, og skærmen skal nulstilles af vores kolleger, der sidder i Roskilde.

Har man brug for at lave en fremvisning i frokoststuen i 1673, kan man låne en projekter i sekretariatet og benytte det lærred, der hænger i lokalet.

Husk Workzone

Husk at journalisere i WorkZone!

Du skal journalisere:

  • Forskningsansøgninger (inkl. bevillingsbrev/afslag)
  • Samarbejdsaftaler
  • Sager omhandlende myndighedsbetjening
  • Henvendelser fra privatpersoner
  • Udvalgsreferater

AU's hjemmeside om WorkZone, kan du blive bruger af systemet, finde vejledninger til journalisering og tilmelde dig kurser i brug af systemet.
Der ligger bl.a. denne Oversigt over journaliseringspligtige dokumenter

Du kan også få hjælp til journalisering ved henvendelse til Krishna eller Susanne i sekretariatet.

Studieservicekontor nedlagt

Nat/Tech studieservicekontoret i Vandrehallen er blevet nedlagt.

De studerende er blevet informeret.

Som studerende kan man stadig få hjælp til spørgsmål om eksamen, dispensation, merit mv. Det sker ved henvendelse på mail: studieservice.nat-tech@au.dk eller via chatten, der er åben alle hverdage i semesteret kl. 10-12.30. Chatten findes via studieportalen.

Bæredygtighed på GEO

Grønnere levering fra Lyreco

AU Indkøb har indgået en ny aftale på levering af kontorartikler med vores eksisterende leverandør Lyreco.

Tidligere har Lyreco leveret til AU fra dag-til-dag. Det øgede fokus på bæredygtighed har gjort, at hver adresse på AU nu har én ugentlig leveringsdag.

På Institut for Geoscience får vi fremadrettet kun leveret varer fra Lyreco om torsdagen.

Varer til levering om torsdagen skal bestilles senest onsdag inden kl. 11.00.

Susanne i sekretariatet er e-handler på alle varer fra Lyreco. Kontakt derfor Susanne, hvis du skal bruge varer fra Lyreco.

Ny vægt til forsendelser

Der er blevet købt en ny vægt til vejning af forsendelser, der skal med fragtmand.

Vægten er placeret indenfor døren i postrummet 1672-129.

Den kan veje op til 350 kg.

Efter brug slukkes vægten ved at holde tænd/sluk-knappen inde i 5 sekunder. Displayet slukker, når knappen slippes.

Flyttekasser til låns

Instituttet har en masse flyttekasser på lager, der kan lånes af medarbejdere og studerende, når man skal flytte.

De udleveres ved henvendelse i sekretariatet.

Nye medarbejdere

Simon Andrieu

Simon er gæsteforsker ved Geoscience i 10 måneder.

Her er en præsentation af Simon med hans egne ord:

I am a sedimentologist at the French Geological Survey (BRGM : Bureau de Recherches Géologiques et Minières). My research themes are the sedimentology and diagenesis of carbonate rocks and platforms. At the BRGM, I had the opportunity to work on applied projects, for example to help prospecting for underground water ressources or to guide architects in the choice of stones for the reconstruction of Notre Dame de Paris cathedrale. I am now an invited researcher at the Aarhus University for ten month. I work with Stéphane Bodin and François-Nicolas Krencker on the lateral evolution of the Middle Jurassic sedimentary discontinuities of the High Atlas (Morocco). These key surfaces, corresponding to sedimentary gaps sometimes lasting millions of years, can record a complex diagenetic history that could help us to better understand the intricate mysteries of their formation.

Esben Lundsgaard Palmstrøm

Esben er blevet ansat som Videnskabelig Assistent i 3 måneder ved Seislab.
Her er en præsentation af Esben med hans egne ord:

Greetings
I recently finished my M.Sc. in Geology here at Aarhus University, where my main interests have been in geomorphology, glaciology, and numerical modelling.
I have been hired on a 3-month position as a research assistant, where we are trying to apply a discrete element method to simulate structural developments in relation to basin inversion. The geological subject of the project is a bit outside my field of experience, but I find it very interesting to apply numerical methods in a broad range of geological subject, and this is no exception.
I enjoyed my time here as a student and feel lucky to have the opportunity to stay for a bit longer.

Corona/Covid-19

De første 3 personer, der henvender sig til Susanne (1672-130) og råber "OVERRASKELSE", får en... overraskelse.

Nat-Tech-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1672-123:

  • Mette Møller Larsen, controller, Økonomi | mmla@au.dk | +45 6057 1105
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektøkonom, Økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk | +45 9352 1027
    Onsdag 8-15 og fredag 8-14
  • Kathrine Kofoed Jensen, HR-partner | kofoed@au.dk | +45 9350 8204
    Tirsdag 8-12
  • Nanna Agnethe Duelund Kristensen, HR-supporter | nadk@au.dk | +45 9350 8539
    Tirsdag 8-12
  • Frederikke Kongsted Hansen, Ph.d.-partner, Ph.d.-administrationen | fkh@au.dk | +45 9352 2673
    Torsdag 12.30-14.30
  • Daniel Gjerulf Knudsen, IT-Supporter | danielk@au.dk | +45 2558 0683
    Tirsdag kl. 9-14

    Udenfor Daniels kontortid skal spørgsmål til IT-support gå via supportportalen: support.au.dk.


Andre partnere:

  • Ann-Christina Lauring Knudsen (Stine), AU Forskning og Eksterne Relationer - Forskningsstøtteenheden (FSE) | aclk@au.dk | +45 9352 2209
  • Henriette Withen Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | hwh@au.dk | +45 4189 3290
  • Torkil Bukkehave Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | tbh@au.dk | +45 9352 1166
  • Anne Ambrosius Frederiksen, Undervisning og eksamen | aaf@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til Nat Tech HR Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til Nat Tech HR SpecialistteamHR.ST.team.specialist@au.dk

 

Thomas Ulrichs kontortider for studerende:
Tirsdag 12-14 og torsdag 16-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter