Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 9/2023 - december 2023

Newsletter
in English

Først og fremmest ...

Hvidjulsbarometeret dirrer af spænding - bliver det mon en hvid jul i år?

Duften af brunkager, gran og appelsiner med nelliker breder sig i flere hjem. Nogle har måske taget tilløb til at gøre julegaveindkøb og pladsbilletten i juletoget er reserveret. Kort sagt – imens kalenderlyset tålmodigt brænder sine tal ned, står julen for døren, men vi kan sagtens nå et lille nyhedsbrev her inden jul.

Kalender

 

  • 17. januar
    Erhvervspraktik
  • 18. januar
    Geografiolympiade
  • 31. januar
    Rektors besøg
  • 22.-24. februar
    U-days
  • 15. marts
    Kvote 2-frist

Jorden går under!

… men bare rolig, der er længe til.


I starten af december udkom Bos Tænkepause Jorden, der tager os med på en dybdegående rejse gennem vores planets komplekse historie og afdækker skatte, der skjuler sig dybt i klodens klippelag. Bogen er en tankevækkende fortælling om Jorden, der ikke kun er vores hjem, men også giver os mad at spise, metaller at lave ting af, og vind at få energi fra.


Siden udgivelsen har Bo holdt flere foredrag om bogen, bl.a. til Bogtorsdag på Det Kongelige Bibliotek og på scenen på Århus Teater i dialog med Sebastian Dorset.


Du kan læse mere om bogen her.

Bo på scenen i Århus Teater, hvor han fortæller om sammenstødet mellem Tellus og Theia, som skabte Månen, og som i øvrigt ’bagte’ Jorden færdig. Foto: Vivi Kathrine Pedersen

Vigtige deadlines fra Nat-Tech Økonomi

Vær opmærksom på, at der i forbindelse med årsafslutningen 2023 er en række vigtige deadlines:

  • RejsUd, rejseafregninger og udgiftsafregninger (og forskud) med startdato i 2023: 3. januar
  • Udenlandske fakturaer og kreditnotaer: 5. januar
  • Leverandørers fakturaer til AU (almindeligt flow): 8. januar
  • IndFak, fakturaer og kreditnotaer: 12. januar

Status på nye ansættelser

Vi er stadig i gang med at ansætte tre nye VIP’er. Nedenfor kan du se status på dem:

  • TT Assistant Professor or Associate Professor in Petrology: External evaluations received and accepted by HoD; interviews on December 20.
     
  • TT Assistant Professor or Associate Professor in Hydrogeology: External evaluations expected by mid-December.
     
  • TT Assistant Professor or Associate Professor in Quaternary Geology: External evaluations received and accepted by HoD; interviews om December 19.

Årets julekalender

Har du husket at følge med i årets julekalender?

Hvis ikke kan du nå det endnu. Du kan følge med på vores YouTube-kanal, Facebook eller Instagram.

 

Aflåsning af bygninger mellem jul og nytår

Vores bygninger (1670-1675) vil være aflåst fra d. 23. december 2023 t.o.m. 1. januar 2024. Du kan stadig komme ind i bygningerne med dit nøglekort.

Sekretariatet holder julelukket

Sekretariatet her på Geoscience holder julelukket 23. december 2023 til og med 1. januar 2024 (begge dage inkl.).

Administrationscenteret holder julelukket

Administrationscenter Nat-Tech holder som udgangspunkt julelukket i perioden fra 23. december 2023 til og med 1. januar 2024 (begge dage inkl.).

Bygningsdriften og it-supporten vil dog i ferieperioden have en begrænset bemanding:

• BYG: Bygningsdriften er til stede i hele perioden, men med begrænset bemanding.
• IT-supporten har åbent fra 9-13 på telefon 8715 0944 og for personligt fremmøde på Campus (den 27.,28., 29. dec.)
Øvrige helpdesk er lukkede.

Angiv anledningen i RejsUD og Indfak

I forbindelse med revision 2022 fik AU en påtale, der omhandlede manglende oplysninger om anledning til givne omkostninger i forbindelse med indkøb og udlæg/rejseaktivitet.

Derfor skal anledningen fremgå tydeligt i udgiftsafregningen - i feltet ”Afregningsnavn”, når man opretter en ny afregning i RejsUD og IndFak. Derudover skal det være tydeligt, hvad formålet med udgiften har været, og der skal angives navne på alle deltagere i forbindelse med arrangementer, møder mv.

For at sikre tydelighed i dokumentationen, skal man desuden undlade at bruge forkortelser og indforståede betegnelser.

Få en faktura på beløb over 3.000 kr.

Rejsegruppen modtager ind i mellem en kassebon som dokumentation for køb til AU. Det er en udmærket dokumentation for køb for mindre beløb. Der er dog en grænse for, hvornår AU kan få momsen refunderet på en kassebon, og det er ved 3.000 kr. Hvis kassebonen er over 3.000 kr., bliver AU belastet af det fulde beløb og kan ikke få momsrefusion. 

Derfor skal man i videst muligt omfang få en faktura på beløb over 3.000 kr. 

Det er muligt at vedhæfte en faktura som dokumentation i RejsUd i de tilfælde, hvor der er anvendt AU kreditkort til betaling, eller der er tale om kontantudlæg. Hvis man vælger at få lavet en EAN-faktura, kommer den til godkendelse i IndFak.

Breve bliver dyrere i 2024

Som nogle af jer sikkert har bemærket i nyhederne, indfører PostNord store prisstigninger på breve i 2024.

Den største konsekvens for AU er, at indenrigs-forsendelser der vejer mere end 250 gram bliver væsentligt billigere at sende som en pakke (mellem 12 og 20 kr billigere per forsendelse).

Husk, at der i den forbindelse skal angives en e-mail og/eller telefonnummer på pakker til privatpersoner i Danmark.

Priserne for 2024 kan ses her:

Vær desuden opmærksom på, at frimærker/portokoder købt i 2024 sandsynligvis ikke kan bruges i 2025. Derfor er det ikke en god idé at købe frimærker og portokoder forud.

Intern post holder lukket mellem jul og nytår, men du kan finde yderligere info om fragt her.

Har du en god nyhed?

Har du fået udgivet en spændende artikel? Har du medvirket i en podcast? Har du fået en bevilling eller noget andet, der kunne blive til en interessant nyhed enten på hjemmesiden eller i nyhedsbrevet?


Så skriv til Kathrine Eg, så fikser hun det.

Nat-Tech-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1672-123:

  • Max Anthon Ikkala Lerager, IT-supporter | maxl@au.dk | +45 6020 2616
    Tirsdag 12-15
  • Kathrine Kofoed Jensen, HR-partner | kofoed@au.dk | +45 9350 8204
    Tirsdag 8-12 (ulige uger)
  • Nanna Duelund, HR-supporter | nadk@au.dk | +45 9350 8538
    Tirsdag 8-12 (lige uger)
  • Mette Møller Larsen, forretningscontroller, Økonomi | mmla@au.dk | +45 6057 1105
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektcontroller, Økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk | +45 9352 1027
    Onsdag 8-15
  • Karen Konradi, Ph.d.-partner, Ph.d.-administrationen | konradi@au.dk | +45 9352 2292
    Første torsdag i hver måned 13-15
  • Gitte Bindzus Foldager, Internationalt Center | gbf@au.dk | +45 2331 6355
    Sidste torsdag i hver måned


Andre partnere:

  • Ann-Christina Lauring Knudsen (Stine), AU Forskning og Eksterne Relationer - Forskningsstøtteenheden (FSE) | aclk@au.dk | +45 9352 2209
  • Henriette Withen Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | hwh@au.dk | +45 4189 3290
  • Torkil Bukkehave Hansen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office (TTO) | tbh@au.dk | +45 9352 1166
  • Astrid Marie Hvorslev Svendsen, Undervisning og eksamen | ashs@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til Nat Tech HR Team 1 | HR.Nat@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til Nat Tech HR SpecialistteamNat-Tech.HR.Team.Specialist@au.dk
  • IT-support NT, brug AU Serviceportal, skriv til aarhus.st.it@au.dk eller ring på 8715 0944
    mandag – tirsdag: 8.00 – 15.30 og fredag: 8.00 – 14.30
    AV-support ring på 8715 0944

 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Click here to unsubscribe from the newsletter