|
|
|
-
7. februar
PIGA fredagsbar
-
20. februar
PIGA Fastelavnshygge
-
21. - 23. februar
Studentersymposium
-
24. februar
PIGA Generalforsamling
-
20. marts
Intromøde for nyansatte
-
3. april
Alumnedag
-
20. maj
Geosciencedag
-
26. juni
Dimission
|
|
|
|
|
Stop brugen af Microsoft Explorer
|
|
|
|
|
Microsoft advarer nu brugere mod en kritisk sårbarhed i browseren Internet Explorer. AU’s informationssikkerhedssafdeling følger anbefalingen og fraråder alle medarbejdere at bruge Internet Explorer, indtil der er rettet op på fejlen.
Læs hele nyheden her.
|
|
|
|
Sikkerhedsrisiko ved brug af Windows 7
|
|
|
|
|
IT-supporten skal have identificeret alle Win7 Pc’ere der er på AU´s domæne. De udgør en sikkerhedsrisiko, efter Microsoft er stoppet med at opdatere systemet pr. 14/1-2020.
Hvis du har en Win7 PC og ikke er blevet kontaktet af IT-supporten endnu, bedes du snarest kontakte dem
https://medarbejdere.au.dk/administration/it/ithovedomraader/it-st/
De kan hjælpe med den bedste løsning til at sikre dig mod datatab i forbindelse med flytning af PC til et sikkert netværk.
Har vi ikke hørt fra dig senest den 1. marts 2020, kan vi se os nødsaget til at fjerne maskinen fra netværket uden yderligere varsel.
|
|
|
|
|
|
Alle medarbejdere bedes ændre deres default print-indstillinger til "Sikkert print"/ "Secure print".
Vejledning findes på AUs hjemmeside
Vælg punktet: "Opsætning af sikkert print til Xerox WorkCentre 78xx"
(gælder for printeren i postrummet i bygning 1672)
Ved at bruge sikkert print-funktionen undgår vi en masse fejlprint - og der er meget!
Vi sikrer også, at dokumenter med personfølsomme oplysninger ikke ligger og flyder i postrummet.
|
|
|
|
|
|
Der er blevet ændret status på nogle møde- og fælleslokaler i bygning 1671 og 1672.
Fremadrettet har vi følgende 3 mødelokaler i bygningerne 1670-1675:
1671-234
1672-114 (tidligere fælleskontor)
1672-238
1671-123 er ændret fra mødelokale til fælleskontor med plads til én person.
Nicolajs tidligere kontor 1671-119 er blevet til fælleskontor med plads til 3 personer.
Der er blevet oprettet nye kalendere i Outlook for de lokaler, der er blevet ændret, I skal derfor slette de gamle kalendere og hente de nye ind i jeres oversigt.
Massage vil for fremtiden foregå i mødelokale 1672-114.
|
|
|
|
|
Fredag d. 20. marts afholdes intromøde for nye ansatte.
Alle nye medarbejdere opfordres til at deltage i AU's intromøder, som afvikles to gange om året.
Dagen er for alle månedslønnede - både undervisere, ph.d.ere, forskere, sekretærer, håndværkere, konsulenter, projektmedarbejdere, rengøringsmedarbejdere mv.
På intromødet møder du den øverste ledelse på AU, og bliver introduceret til universitetets overordnede strategier og værdier. Ligeledes bliver der mulighed for at få et indblik i organisationens opbygning, samarbejdsudvalg og tillidsmandssystemet, regler og retningslinjer for medarbejdere på AU, og mulighed for at skabe det første netværk til kolleger i organisationen.
Herudover introduceres du til særlige emner, der er af særlig relevans, for henholdsvis videnskabeligt personale (VIP) og teknisk-administrativt personale (TAP).
Program og tilmelding
|
|
|
|
Nultolerance for krænkende handlinger
|
|
|
|
|
Institut for Geoscience har nultolerance for alle typer krænkende handlinger.
Generelt:
-
Vis hensyn over for alle
-
Respekter personerne omkring dig
-
Overvej om det du siger eller gør kan misforstås
Overværer du krænkende adfærd forventes du at hjælpe personen OG kontakte nærmeste leder, arbejdsmiljøgruppe, daglig arbejdsmiljøleder, tillidsrepræsentant, institutleder eller HR partner.
Se mere om psykisk arbejdsmiljø på instituttets hjemmeside
- herunder også instituttets samlede politik og handleplan
|
|
|
|
Procedure for EU timesedler
|
|
|
|
Nyt fra arbejdsmiljøgruppen
|
|
|
|
Nat og Tech har fået nye LinkedIn-sider
|
|
|
|
Korrekt angivelse af forfatterskab
|
|
|
|
Brug af briller i laboratoriet
|
|
|
|
Begrænset personale i laboratorierne
|
|
|
|
|
|
Pga. begrænset personale i laboratorierne fra 1. februar 2020 er vi nødt til at optimere laboratoriebrug for alle, ikke mindst for at sikre studerendes arbejde:
-
Indkøb af forbrugsvarer til laboratorier (forskning og undervisning) udføres en gang om ugen af Trine, normalt på fredage. Vi har ikke ressourcer til at holde øje med forbrugsvarebeholdningen i laboratorier eller depotrum, henvend dig i god tid så vi kan opfylde behovene. Send en e-mail til Trine med relevant information (antal, evt. koncentration/størrelse/andet, varenummer, forhandler, dit projekt- og aktivitetsnummer).
-
Kurser, der har brug for support fra en laborant (enten til forberedende arbejde, ifm. øvelsestimerne, eller efter), skal koordineres med laboratorielederen i god tid. Trine og/eller Charlotte kan benyttes ifm. kurser. Kontakt Charlotte for at koordinere.
-
Det er obligatorisk, at alle kurser der involverer laboratoriebrug som minimum begynder med en kort introduktion af Trine om God Laboratoriepraksis. Kontakt Charlotte for at koordinere.
Hvis du har spørgsmål, tag kontakt til Charlotte.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BREXIT-opmærksomhedspunkter vedr. ophold i Danmark for britiske statsborgere
-
Britiske statsborgere bosiddende i Danmark inden Brexit kan efter Brexit få lov at blive i Danmark uden problemer.
-
Britiske statsborgere bosiddende i Danmark inden Brexit, som endnu ikke har fået søgt – eller har fået forlagt – sit EU opholdsbevis, anbefales at søge eller genansøge om det snarest. Opholdsbeviset kan også søges eller genansøges efter Brexit, men her vil myndighederne kræve lidt ekstra dokumentation som bevis for, at man rent faktisk er rejst ind i Danmark inden Brexit.
-
Ansætter vi britiske statsborgere eller giver dem lov til at komme som gæsteforskere eller gæste-ph.d.-studerende på kortere ophold, så vil de efter Brexit være at se som 3.-lands-borgere. Det betyder, at en arbejds- og opholdstilladelse vil være påkrævet inden indrejsen til Danmark, nøjagtigt som for øvrige 3.-lands-borgere (ikke EU-borgere). Vær i den forbindelse opmærksom på den ekstra sagsbehandlingstid i forhold til at opnå arbejds- og opholdstilladelse, når der ansættes eller indskrives eller inviteres britiske statsborger på og til AU.
-
Er opholdet under 3 måneder, er det endnu ikke helt klart, om britiske statsborgere vil være visumfrie til Danmark, eller om der skal søges et visum inden indrejse er muligt. Håbet – og forventningen – er, at briterne bliver visumfrie.
-
Ønsker herboende britiske statsborgere at rejse ud af Danmark (ferie eller anden rejse) efter Brexit, så er det vigtigt, at de medbringer deres EU opholdsbevis på rejsen. På den måde kan de ved tilbagevenden til Danmark dokumentere, at de har ret til indrejse/tilbagevenden og er bosiddende i Danmark under EU-reglerne.
-
Opgiver de derimod bopælen i Danmark og bosætter sig udenfor Danmark, så bortfalder retten til genindrejse/tilbagevenden til Danmark under EU-reglerne. Så skal der søges en arbejds- og opholdstilladelse inden indrejse/tilbagevenden til Danmark er muligt.
Mere detaljeret og opdateret information findes på Udenrigsministeriets hjemmeside
Har du spørgsmål, kontakt venligst Inge Aachmann Pedersen, Guest Researcher Supporter | guestresearcher@au.dk | 87 15 36 03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Partnere med træffetider i lokale 1671-134:
-
Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
Mandag 9-12
-
Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
Onsdag 8.30-15.30
-
Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
Onsdag 8-15 og fredag 8-14
-
Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
Torsdag 9-12
-
Rikke Märcher Rochat (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | rmr@au.dk
Torsdag 9-12
Andre partnere:
-
Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
-
Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
-
HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
-
Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
-
Rikke J. Ljungmann, Rådgiver, specialkonsulent, ST PhD-administration | rjl@au.dk
-
Maibrit Lerche Hendriksen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office | mlh@au.dk
Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/
|
|
|
|