Read the newsletter in your browser
Aarhus Universitet

Geoscience nyhedsbrev

Nr. 1/2020 - januar 2020

Newsletter
in English

Kalender

  • 7. februar
    PIGA fredagsbar
  • 20. februar
    PIGA Fastelavnshygge
  • 21. - 23. februar
    Studentersymposium
  • 24. februar
    PIGA Generalforsamling
  • 20. marts
    Intromøde for nyansatte
  • 3. april
    Alumnedag
  • 20. maj
    Geosciencedag
  • 26. juni
    Dimission

Stop brugen af Microsoft Explorer

Microsoft advarer nu brugere mod en kritisk sårbarhed i browseren Internet Explorer. AU’s informationssikkerhedssafdeling følger anbefalingen og fraråder alle medarbejdere at bruge Internet Explorer, indtil der er rettet op på fejlen.

Læs hele nyheden her.

 

Sikkerhedsrisiko ved brug af Windows 7

IT-supporten skal have identificeret alle Win7 Pc’ere der er på AU´s domæne. De udgør en sikkerhedsrisiko, efter Microsoft er stoppet med at opdatere systemet pr. 14/1-2020.
Hvis du har en Win7 PC og ikke er blevet kontaktet af IT-supporten endnu, bedes du snarest kontakte dem

https://medarbejdere.au.dk/administration/it/ithovedomraader/it-st/

De kan hjælpe med den bedste løsning til at sikre dig mod datatab i forbindelse med flytning af PC til et sikkert netværk.

Har vi ikke hørt fra dig senest den 1. marts 2020, kan vi se os nødsaget til at fjerne maskinen fra netværket uden yderligere varsel.

Ny rådgiver på NAT

Marit-Solveig Seidenkrantz er blevet udpeget som rådgiver ved Faculty of Natural Sciences indenfor ansvarlig forskningspraksis og forskningsfrihed.

Sikkert print

Alle medarbejdere bedes ændre deres default print-indstillinger til "Sikkert print"/ "Secure print".

Vejledning findes på AUs hjemmeside

Vælg punktet: "Opsætning af sikkert print til Xerox WorkCentre 78xx"
(gælder for printeren i postrummet i bygning 1672)

Ved at bruge sikkert print-funktionen undgår vi en masse fejlprint - og der er meget!
Vi sikrer også, at dokumenter med personfølsomme oplysninger ikke ligger og flyder i postrummet.

Lokalerokade

Der er blevet ændret status på nogle møde- og fælleslokaler i bygning 1671 og 1672.

Fremadrettet har vi følgende 3 mødelokaler i bygningerne 1670-1675:

1671-234
1672-114 (tidligere fælleskontor)
1672-238

1671-123 er ændret fra mødelokale til fælleskontor med plads til én person.
Nicolajs tidligere kontor 1671-119 er blevet til fælleskontor med plads til 3 personer.

Der er blevet oprettet nye kalendere i Outlook for de lokaler, der er blevet ændret, I skal derfor slette de gamle kalendere og hente de nye ind i jeres oversigt.

Massage vil for fremtiden foregå i mødelokale 1672-114.

 

Videokonferenceudstyr

Vores skærm og iPad til brug ved videokonferencer har nu fået fast opbevaringsplads i lokale 1672-114.

Det har også fået en kalender, hvor man kan booke det til møder.

Navn på kalenderen: Videokonference Aarhus GEO.

WorkZone Quickguide

Der er blevet udarbejdet en WorkZone kvikguide, der kan være en hjælp til oprettelse af sager i WorkZone.

På Geoscience har vi med udgangspunkt i kvikguiden lavet vores egen quickguide, der er blevet hængt op på opslagstavler og ved køkkenet i bygning 1672.

Både den officielle guide og Geoscience-udgaven kan findes på Geoscience medarbejdersiden.

Intromøde for nyansatte

Fredag d. 20. marts afholdes intromøde for nye ansatte.

Alle nye medarbejdere opfordres til at deltage i AU's intromøder, som afvikles to gange om året.

Dagen er for alle månedslønnede - både undervisere, ph.d.ere, forskere, sekretærer, håndværkere, konsulenter, projektmedarbejdere, rengøringsmedarbejdere mv.

På intromødet møder du den øverste ledelse på AU, og bliver introduceret til universitetets overordnede strategier og værdier. Ligeledes bliver der mulighed for at få et indblik i organisationens opbygning, samarbejdsudvalg og tillidsmandssystemet, regler og retningslinjer for medarbejdere på AU, og mulighed for at skabe det første netværk til kolleger i organisationen.

Herudover introduceres du til særlige emner, der er af særlig relevans, for henholdsvis videnskabeligt personale (VIP) og teknisk-administrativt personale (TAP).

Program og tilmelding

Nultolerance for krænkende handlinger

Institut for Geoscience har nultolerance for alle typer krænkende handlinger.

Generelt:

  • Vis hensyn over for alle
  • Respekter personerne omkring dig
  • Overvej om det du siger eller gør kan misforstås

Overværer du krænkende adfærd forventes du at hjælpe personen OG kontakte nærmeste leder, arbejdsmiljøgruppe, daglig arbejdsmiljøleder, tillidsrepræsentant, institutleder eller HR partner.

Se mere om psykisk arbejdsmiljø på instituttets hjemmeside

- herunder også instituttets samlede politik og handleplan

LOC har fået ny maskine

A new Pyrolysis Gas Chromatography Spectrometry has been installed.

This new machine makes the Lithospheric Organic Carbon (LOC) of an incredible capability of analysis of organic carbon at the molecular level in the wide range of geological and environmental mediums.
The new PyGCMS can be used effectively in soil and recent sediments research as well as deep lithospheric organic carbon studies.

The system will be operated by Arka.
We are happy giving tour of the lab for those interested.

Procedure for EU timesedler

Grundet uklarheder omkring håndtering af EU timesedler, har AU Økonomi udsendt følgende procedure:

  1. Projektøkonomen i Nat-Tech Økonomi præudfylder stamdata på timesedlerne for EU projekter og øvrige projekter, der har krav om timeregistrering.
  2. Herefter er det bevillingshavers ansvar, at der registreres timer på projektet, samt at disse timesedler afleveres til økonomi, inden der skal aflægges regnskab.
    Man må gerne fremsende timesedler løbende til sin projektøkonom for at undgå, at en medarbejder stopper uden at aflevere sine timesedler.
  3. Bevillingshaver skal som nærmeste leder desuden underskrive timesedler for de medarbejdere, der har arbejdet på projektet og/eller indhente institutleders underskrift for de timer, bevillingshaveren selv har arbejdet på projektet.

Spørgsmål kan rettes til Karin Sutherland, Nat-Tech Økonomi.

Studentersymposium 2020

21. -23. februar er de studerende på Geoscience AU værter for det årlige Geological Student Symposium, hvor GEO-studerende fra Norden kommer på besøg, networker og debatterer GEO-emner.

Nyt fra arbejdsmiljøgruppen

Arbejdsmiljøorganisationen kan findes her: http://geo.medarbejdere.au.dk/udvalg-og-moeder/arbejdsmiljoeudvalg-og-grupper/

Information og regler fra arbejdsmiljøorganisationen findes her: https://geo.medarbejdere.au.dk/arbejdsmiljoe/

Kontakt Charlotte hvis du har brug for råd eller vejledning indenfor både fysisk og psykisk arbejdsmiljø.

Nat og Tech har fået nye LinkedIn-sider

De 2 nye fakulteter har fået nye LinkedIn-sider:

Faculty of Natural Sciences

Faculty of Technical Sciences

Korrekt angivelse af forfatterskab

Det er vigtigt, at man angiver korrekt forfatterskab på artikler: Korrekt angivelse af forfatterskab bidrager til forskningens troværdighed og transparens og er dermed et centralt element i udviklingen af ansvarlig forskningspraksis.

Husk at inddrage alle relevante personer, enten som medforfattere eller i et afsnit med Acknowledgements. Heriblandt også teknikere, laboranter og øvrigt personale der har bidraget væsentligt til arbejdet.

Nye laboratoriebrugere

Husk, at alle nye laboratoriebrugere skal gennemgå sikkerhedsinstruktion med Charlotte og gennemføre et kort sikkerhedskursus på Blackboard (Charlotte giver adgang).

Brug af briller i laboratoriet

Hvis man ofte bruger briller/kontaktlinser i laboratoriet bør man anskaffe sig sikkerhedsbriller med styrke.

Læs mere på medarbejderportalen.

Begrænset personale i laboratorierne

Pga. begrænset personale i laboratorierne fra 1. februar 2020 er vi nødt til at optimere laboratoriebrug for alle, ikke mindst for at sikre studerendes arbejde:

  • Indkøb af forbrugsvarer til laboratorier (forskning og undervisning) udføres en gang om ugen af Trine, normalt på fredage. Vi har ikke ressourcer til at holde øje med forbrugsvarebeholdningen i laboratorier eller depotrum, henvend dig i god tid så vi kan opfylde behovene. Send en e-mail til Trine med relevant information (antal, evt. koncentration/størrelse/andet, varenummer, forhandler, dit projekt- og aktivitetsnummer).
  • Kurser, der har brug for support fra en laborant (enten til forberedende arbejde, ifm. øvelsestimerne, eller efter), skal koordineres med laboratorielederen i god tid. Trine og/eller Charlotte kan benyttes ifm. kurser. Kontakt Charlotte for at koordinere.
  • Det er obligatorisk, at alle kurser der involverer laboratoriebrug som minimum begynder med en kort introduktion af Trine om God Laboratoriepraksis. Kontakt Charlotte for at koordinere.

Hvis du har spørgsmål, tag kontakt til Charlotte.

Nyt UIC program ude

UIC-programmet for foråret 2020 bringer nye initiativer og tilbud til UICs medlemmer. Hvad end du er international forsker, medfølgende partner, dansk administrator eller bare ønsker at udvide dit netværk med andre, er der et tilbud til dig.

Nyt om Brexit

BREXIT-opmærksomhedspunkter vedr. ophold i Danmark for britiske statsborgere

  • Britiske statsborgere bosiddende i Danmark inden Brexit kan efter Brexit få lov at blive i Danmark uden problemer.
  • Britiske statsborgere bosiddende i Danmark inden Brexit, som endnu ikke har fået søgt – eller har fået forlagt – sit EU opholdsbevis, anbefales at søge eller genansøge om det snarest. Opholdsbeviset kan også søges eller genansøges efter Brexit, men her vil myndighederne kræve lidt ekstra dokumentation som bevis for, at man rent faktisk er rejst ind i Danmark inden Brexit.
  • Ansætter vi britiske statsborgere eller giver dem lov til at komme som gæsteforskere eller gæste-ph.d.-studerende på kortere ophold, så vil de efter Brexit være at se som 3.-lands-borgere. Det betyder, at en arbejds- og opholdstilladelse vil være påkrævet inden indrejsen til Danmark, nøjagtigt som for øvrige 3.-lands-borgere (ikke EU-borgere). Vær i den forbindelse opmærksom på den ekstra sagsbehandlingstid i forhold til at opnå arbejds- og opholdstilladelse, når der ansættes eller indskrives eller inviteres britiske statsborger på og til AU.
  • Er opholdet under 3 måneder, er det endnu ikke helt klart, om britiske statsborgere vil være visumfrie til Danmark, eller om der skal søges et visum inden indrejse er muligt. Håbet – og forventningen – er, at briterne bliver visumfrie.
  • Ønsker herboende britiske statsborgere at rejse ud af Danmark (ferie eller anden rejse) efter Brexit, så er det vigtigt, at de medbringer deres EU opholdsbevis på rejsen. På den måde kan de ved tilbagevenden til Danmark dokumentere, at de har ret til indrejse/tilbagevenden og er bosiddende i Danmark under EU-reglerne.
  • Opgiver de derimod bopælen i Danmark og bosætter sig udenfor Danmark, så bortfalder retten til genindrejse/tilbagevenden til Danmark under EU-reglerne. Så skal der søges en arbejds- og opholdstilladelse inden indrejse/tilbagevenden til Danmark er muligt.

Mere detaljeret og opdateret information findes på Udenrigsministeriets hjemmeside

Har du spørgsmål, kontakt venligst Inge Aachmann Pedersen, Guest Researcher Supporter | guestresearcher@au.dk | 87 15 36 03

Sikkerhed på rejsen

Center for cybersikkerhed har udgivet en sikkerhedsanbefaling, der indeholder råd og vejledning til sikker brug af it-udstyr under rejser i udlandet.

Find anbefalingerne her

6 gode råd:

  • Undgå offentlige internetopkoblinger til at udveksle og tilgå følsomme informationer
  • Benyt aldrig fremmed it-udstyr til at udveksle og tilgå følsomme informationer
  • Hav altid dit it-udstyr under opsyn
  • Tilslut aldrig fremmede USB-enheder eller strømopladere til dit it-udstyr
  • Udlån aldrig dit it-udstyr til fremmede personer
  • Udskift altid dine kodeord til de tjenester, som du har tilgået på rejsen, når du vender hjem

Nyt fra biblioteket

Nye tidsskrifter

  • Journal of Foraminiferal Research (2019) Vol. 49, nr. 4
  • Skoven (2019) Årg. 51, nr. 10
  • Skoven (2019) Årg. 51, nr. 11
  • Skoven (2019) Årg. 51, nr. 12
  • Palaeontographica Abt. B. Paläophytologie (2019) Vol. 300, nr. 1/6
  • Economic Geology (2019) Vol. 114, nr. 7
  • Cainozoic Research (2019) Vol. 19, nr. 2
  • Petrophysics (2019) Vol. 60, nr. 5

Tidsskrifterne står i reolen i frokoststuen i bygning 1672

Nye bøger

  • Hsu, C. S. & Robinson, P. R. (2019) Petroleum Science and Technology. Springer.

Geoscience-samlingen findes på biblioteket, Ny Munkegade 118.

Nye medarbejdere

Maoqiang Yan er startet som gæste-ph.d. og skal være her frem til 13. januar 2021.

Kaituo Shi er startet som gæste-ph.d. og skal være her frem til 30. juni 2020.

Ny ferielovgivning

Information om de nye ferieregler og overgangsperioden findes under AUs medarbejderservice.

HUSK at tjekke din feriestatus på mit.au.dk jævnligt.
Er du på samtidighedsferie er det desværre ikke muligt at se status på mit.au. Kontakt sekretariatet for information.

ST-partnere

Partnere med træffetider i lokale 1671-134:

  • Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
    Mandag 9-12
  • Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
    Onsdag 8.30-15.30
  • Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
    Onsdag 8-15 og fredag 8-14
  • Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
    Torsdag 9-12
  • Rikke Märcher Rochat (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | rmr@au.dk
    Torsdag 9-12


Andre partnere:

  • Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
  • Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
  • HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
  • Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
  • Rikke J. Ljungmann, Rådgiver, specialkonsulent, ST PhD-administration | rjl@au.dk
  • Maibrit Lerche Hendriksen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office | mlh@au.dk

 

Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
 

Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/

Nyhedsbreve

Geo-nyhedsbrevene på web
Læs alle udsendte nyhedsbreve på Geoscience medarbejdersiden: http://geo.medarbejdere.au.dk.

Geoscience nyheder til studerende
http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/geoscience/intern/nyheder-til-studerende/ 

Andre nyhedsbreve
NAT: https://scitech.medarbejdere.au.dk/aktuelt/nyhedsbreve/nat-medarbejdernyt/
AU: https://medarbejdere.au.dk/info-og-nyheder/nyhedsbreve/

 

Click here to unsubscribe from the newsletter