|
|
|
-
17. Marts
Three Minute Thesis Competition 2020
-
23. marts
Intromøde for nyansatte
-
17. april
Alumnedag
-
22. april
Forskningens døgn
-
20. maj
Geosciencedag
-
26. juni
Dimission
|
|
|
|
|
Pris til Denys Grombacher
|
|
|
|
|
|
Beskrivelse af Anders' projekt:
Gletschere og isstrømme omformer deres underlag, blandt andet ved at flytte på sedimenter de bevæger sig henover. Resultatet ses i Danmark, hvor isens flydning og smeltevandsstrømme har givet landskabet den overflade vi kender i dag. Ved boringer igennem det nuværende Antarktiske og Grønlandske isskjold ses det at der også her er sedimenter ved bunden der flyttes med isen. Sedimenttransporten ender hvor isen møder havet, og aflejres i store bunker der giver isen et ståsted på havbunden.
Desværre findes der ikke metoder som på realistisk vis kan anvendes til at beskrive sedimenternes bevægelse i is-modeller. Selv om sedimentprocessernes rolle er stærkt diskuteret, er deres rolle uvis for isskjoldes stabilitet i et skiftende klima. Det er også usikkert hvad landskabsformerne på den nuværende jordoverflade i det Europæiske lavland kan fortælle os om de forhenværende glaciale forhold.
I dette projekt vil vi arbejde for at forstå denne interaktion mellem isflydning og sedimentære underlag bedre. Min tidligere forskning på instituttet har drejet sig om at simulere sediment-mekanik på sandkorns-skala.
Denne gang er jeg tilbage med en effektiv generalisering der gør os i stand til at simulere processerne under et helt isskjold, koblet til modeller for is og smeltevand. Instituttets ring shear apparat vil blive anvendt til at kalibrere de modellerede sedimentegenskaber. Derudover vil jeg nyde godt af stedets stærke kompetencer inden for geomorfologi, sedimentologi, palæoklima, og computermodellering.
Jan Piotrowski er vært for projektet.
|
|
|
|
|
Intromøde for nye ansatte
|
|
|
|
Video om informationssikkerhed
|
|
|
|
|
|
Der er opsat plaster-stationer ved håndvasken i forrummet til toiletterne, i hhv. bygning 1671 og 1672 (i alt 8 steder) samt 1120 (2 steder).
Plasteret er vandafvisende og elastisk. Det hæfter selv men klistrer ikke til huden.
Plasteret er rullet op i en dispenser, herfra rives et passende stykke af og den beskyttende film fjernes.
Husk evt. at rense såret inden det dækkes til.
Link til video om, hvordan plasteret bruges.
|
|
|
|
|
Forsimplet prismodel til laboratoriearbejde
|
|
|
|
|
Fra februar 2020 er alle analyser prissat efter en ny og simpel model hvor der kun eksisterer 2 niveauer af udgifter, hhv. billig eller dyr. I beregningen tages der højde for laborant-tid, materialeforbrug og vedligeholdelsesudgifter.
Bemærk, at modellen indregner prisstigninger automatisk de kommende år.
Ifm. budgetlægning står Charlotte til rådighed for beregning af en samlet projektpris.
|
|
|
|
|
|
Efter problemer med printservere på hele AU har flere ansatte oplevet, at forbindelsen til printeren er røget.
For nogen er det nok at genstarte PCen, andre er nødt til at afinstallere og geninstallere printeren.
Samtidig er alle sikker-print-indstillinger blevet slettet, og det er nødvendigt at sætte dette op igen.
Derfor en gentagelse fra sidste nyhedsbrev om, hvordan dette gøres:
Alle medarbejdere bedes ændre deres default print-indstillinger til "Sikkert print"/ "Secure print".
Vejledning findes på AUs hjemmeside
Vælg punktet: "Opsætning af sikkert print til Xerox WorkCentre 78xx"
(gælder for printeren i postrummet i bygning 1672)
Ved at bruge sikkert print-funktionen undgår vi en masse fejlprint - og der er meget!
Vi sikrer også, at dokumenter med personfølsomme oplysninger ikke ligger og flyder i postrummet.
|
|
|
|
|
Three Minute Thesis Competition 2020
|
|
|
|
|
|
3MT-konkurrencen 2020 finder sted tirsdag den 17. marts 16.00-18.30 i Stakladen på Aarhus Universitet.
I 3MT præsenterer ph.d.-studerende deres forskningsprojekt på tre minutter for et publikum af ikke-specialister med kun et statisk dias - og ingen andre ressourcer.
I 2020 vinder den interne vinder på AU et rejsestipend på 35.000 DKK, og videoen af forestillingen vil blive forelagt den internationale konkurrence, der afholdes i Coimbra-gruppen på mere end 35 europæiske universiteter.
Mere information om konkurrencen (på engelsk)
|
|
|
|
|
Stik til videokonferenceydstyr
|
|
|
|
Information fra AU Indkøb
|
|
|
|
Flybilletter med faste rabatter
|
|
|
|
|
AU har tiltrådt en SKI-aftale, hvor du får rabat hvis du flyver med følgende selskaber:
-
Air France
-
Emirates
-
Finnair
-
Icelandair
-
KLM Royal Dutch Airlines
-
LOT Polish Airlines
-
Norwegian
-
SAS/Singapore Airline
På rammeaftalen får du adgang til 301 ruter inden for indenrigs-, nordiske-, europæiske, og interkontinentale ruter.
Bemærk at håndbagage altid er inkluderet i billetprisen.
For at opnå rabatterne SKAL du bestille gennem rejsebureaet. Dvs. direkte henvendelse til CWT eller gennem anvendelse af CWT’s elektroniske bookingsystem. Du får således ikke adgang til rabatter på flyselskabernes egne hjemmesider.
|
|
|
|
Information fra AU Uddannelse
|
|
|
|
Copydan stikprøve, forår 2020
|
|
|
|
|
Inden forberedelserne til det nye semester for alvor tager fart, vil vi gerne minde om reglerne for upload af materiale til Blackboard.
De tre vigtigste huskeregler er:
-
Du må altid linke direkte til (lovligt) tilgængeligt materiale på nettet.
Det gælder både gratis materiale og de e-ressourcer, som biblioteket har købt adgang til.
Læs mere om, hvordan du sikrer dig, at dine links også virker uden for Campus.
-
Du må kopiere og indscanne fysisk materiale - fx bøger og tidsskrifter – dog med disse begrænsninger:
-Du må kopiere (uploade) 20 % af et materiale, dog højest 50 sider af samme materiale pr. studerende pr. semester.
Husk at indscannede filer kun må deles via Blackboard og altid skal ledsages af kildeangivelse.
-
Dit lokale AU Library-bibliotek tilbyder at lave semesterhylder eller at opstille pensumbøger på læsesal, så dine studerende har let adgang til selv at kopiere undervisningsmaterialet.
Der er ingen begrænsninger på, hvor meget de studerende må kopiere eller indscanne, når det er til egen brug.
Copydan og AU gennemfører også i forårssemesteret 2020 en stikprøve-undersøgelse af brug af ophavsretsligt beskyttet materiale på udvalgte kurser i Blackboard. Det gør vi for at kunne fastsætte prisen for aftalen fremadrettet. Copydan-aftalen er en national aftale, og der bliver gennemført stikprøveundersøgelser på alle danske universiteter i disse år.
Nu udtrækkes der 50 kurser for forårssemestret 2020. Kurserne vil blive tilfældigt udtrukket af Copydan blandt forårets kurser. Kurserne er fordelt på alle fagområder. Undersøgelsesgrundlaget er kursusmateriale i Blackboard samt eventuelle trykte kompendier tilknyttet kurset. Alt materiale behandles fortroligt.
Det bliver kun relevant for dig, hvis dit kursus bliver udtrukket til stikprøve. Du vil få direkte besked, hvis dit kursus bliver udtrukket.
Læs mere detaljeret om reglerne og Copydan-aftalen på AU Librarys hjemmeside om ophavsret for undervisere.
Spørgsmål vedr. undersøgelsen er meget velkomne og kan sendes til Projektleder Anne Luther: anl@au.dk
Har du spørgsmål omkring reglerne for deling af materiale – skriv da til copydanAUL@kb.dk
|
|
|
|
Falske telefonopkald fra udlændingemyndigherne
|
|
|
|
|
Vi er i International Academic Staff Services/Guest Researcher Supporten blevet opmærksom på en sag, hvor en af vore udenlandske ansatte er blevet franarret penge og personlige informationer.
Vedkommende er angiveligt blevet ringet op af Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI – som er den myndighed der behandler ansøgninger om arbejds- og opholdstilladelser) med besked om, at noget var galt med vedkommendes arbejds- og opholdstilladelse. For at få tingene korrigeret, skulle der overføres penge via Western Union samtidig med afgivelse af personlige oplysninger. Dette retter vedkommende sig desværre efter, og den ”falske” SIRI beder nu om flere penge.
Vær opmærksom på, at SIRI aldrig ringer eller skriver en e-mail med sådan en besked. Hvis der er noget med en arbejds- og opholdstilladelse, der skal kigges på, så vil SIRI altid kontakte udlændingen via e-Boks/digital post.
Så hvis I hører om nogle af jeres internationale forskere eller ph.d.-studerende, som bliver kontaktet på den måde og med disse informationer, så fraråd dem på det kraftigste at udlevere oplysningerne, og de skal ikke betale pengene. De kan eventuelt kontakte SIRI for at få af- eller bekræftet, om der er noget galt med tilladelsen, og vores anbefaling vil også være, at politiet bliver inddraget i sagen.
|
|
|
|
|
Open Access drejer sig om fri og gratis adgang til offentligt finansieret forskning, dvs. fri adgang til at læse og anvende videnskabelig information, herunder mulighed for uhindret at downloade videnskabelige publikationer.
Har du fået udgivet dine artikler, og overvejer du nu, om de kan gøres Open Access, men syntes at tidsskriftets regler på området er lidt kringlede at forstå?
Så tilbyder AU Library at kontrollere reglerne for dig, hvis du sender den accepterede manuskript version* af din artikel til os gennem vores OA Submission Formular. Grunden til at det skal være det accepterede manuskript og ikke den endelige færdige version af din artikel er, at det er den version, vi oftest kan få lov til at arkivere i Pure.
Hvis du sender det accepterede manuskript ind, vil vi kontrollere reglerne for at se, om arkivering i Pure kan lade sig gøre, og sørge for at evt. coversheets udfyldes og sættes ind i dokumentet med reference og link til den endelige version af artiklen.
Der kan læses mere om Open Access på denne side.
* Et accepteret manuskript er som oftest defineret som den version af din artikel, der har været gennem peer review og har fået tilføjet de rettelser, der måtte gøre, at den accepteres af forlaget til udgivelse, men inden at forlaget har tilføjet typografi på artiklen. Indholdet er derfor lig den færdig udgivne version, men det accepterede manuskript vil normalvis adskille sig i udseende.
|
|
|
|
|
|
|
|
Partnere med træffetider i lokale 1671-134:
-
Dan Guldborg, IT support | aarhus.st.it@au.dk
Mandag 9-12
-
Mette Møller Larsen, controller, ST økonomi | mmla@au.dk
Onsdag 8.30-15.30
-
Jakob Steen Olesen, projektøkonom, ST økonomi | jakob.steen.olesen@au.dk
Onsdag 8-15 og fredag 8-14
-
Louise Godt (p.t. på barsel), AU Forskning og Eksterne Relationer | logo@au.dk
Torsdag 9-12
-
Rikke Märcher Rochat (barselsvikar), AU Forskning og Eksterne Relationer | rmr@au.dk
Torsdag 9-12
Andre partnere:
-
Maiken Dazelle Nielsen, undervisning og eksamen | maiken@au.dk
-
Morten Hjorth Gad, AU Library | mhga@kb.dk
-
HR-relaterede spørgsmål sendes til HR ST Team 1 | HR.ST.team1@au.dk
-
Spørgsmål ang. sygdom, barsel, fleksjob, løntilskud og virksomhedspraktik sendes til HR ST Specialistteam | HR.ST.team.specialist@au.dk
-
Rikke J. Ljungmann, Rådgiver, specialkonsulent, ST PhD-administration | rjl@au.dk
-
Maibrit Lerche Hendriksen, AU Forskning og Eksterne Relationer - Technology Transfer Office | mlh@au.dk
Bo Holm Jacobsens kontortider for studerende:
Tirsdag 10-12 og torsdag 16.15-17
Ovenstående information kan også findes på: geo.medarbejdere.au.dk/
|
|
|
|