Forebyggelse og håndtering af stress

Selvom stress rammer individet, spiller omgivelserne en vigtig rolle. Både i privatlivet og på arbejdspladsen er der faktorer, der kan være med til at fremme eller beskytte mod stress.

Instituttet har lavet en e-mail og kalenderpolitik ift. at være effektiv og undgå stress når man arbejder i Outlook.

Det er vigtigt, at alle tager aktivt ansvar for at fremme trivsel og åbenhed samt forebygge stress. Det er vigtigt, at du tager dine symptomer alvorligt og reagerer på dem ved at tage en dialog med nærmeste leder om arbejdsbelastning og prioritering af arbejdsopgaver. Du kan også bruge dit netværk, fx en kollega, arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant.

Som kollega er det vigtigt, at du udtrykker din bekymring over for personen der virker stress-ramt, og alternativt over for relevant leder, hvis kollegaen ikke selv har kontaktet lederen.

Det er muligt for alle medarbejdere på AU at kontakte psykologisk rådgivning.